Hlavní obsah

Pergler ze Seznam.cz Vyhledávání: Jsme tu doma, Čechům rozumíme lépe

Každý druhý Čech využije alespoň jednou měsíčně Vyhledávání serveru Seznam.cz, který je nejnavštěvovanější stránkou českého internetu. Jak je na tom ale Seznam.cz Vyhledávání ve srovnání s konkurenčním Googlem? Co všechno už umí a co se chystá? Na takové otázky odpovídal v rozhovoru pro Novinky.cz ředitel Seznam.cz Vyhledávání Tomáš Pergler.

Foto: Seznam.cz

Tomáš Pergler, ředitel Seznam.cz Vyhledávání

Článek

Co nabízí Seznam.cz Vyhledávání ve srovnání s konkurencí?

Jsme česká firma, zaměřená primárně na český trh. Jsme tu prostě doma, Čechům rozumíme. Krásně to shrnuje heslo: „Děláme hledání od Čechů pro Čechy.“

Proč by měli tedy tuzemští uživatelé dávat přednost Seznamu před Googlem?

Seznam.cz služeb dělá samozřejmě víc, máme skvělé Mapy.cz, perfektní Firmy.cz i Zboží.cz. A to všechno se do vyhledávání promítá. Je jedno, zda si lidé chtějí pořídit nějakou věc nebo službu, u nás naleznou vše hezky pohromadě na jednom místě.

Například velmi dobře máme zpracované výsledky hledání na dotazy směřující na města a zajímavá místa. Zkuste si schválně zadat do vyhledávání „Havlíčkův Brod”. Ve výsledcích najdete všechny relevantní informace hezky pohromadě. Tím, že jsme z Česka, rozumíme uživatelům – a víme, co je ve vyhledávání opravdu zajímá.

Velmi šikovná je také funkcionalita Právě se hledá, která ukazuje aktuálně hledané výrazy přímo u vyhledávacího pole. Pomáhá se rovnou zorientovat v tom, co významného se aktuálně děje. Za den uživatelům ukazujeme zhruba 60 témat, z nichž je v průměru 1/3 nových pro konkrétní den, zbylé 2/3 lidi zajímaly již v předchozích dnech. Denně se na témata klikne v průměru 200 000krát. Nejaktuálnější témata přepočítáváme každou denní hodinu.

Foto: Seznam.cz

Box Právě se hledá je umístěn hned v úvodu domovské stránky Seznam.cz.

Ano, ale Google lidem také nabídne řadu relevantních informací při vyhledávání…

Google je globální hráč, nicméně Česká republika je unikátní – málokde na světě existuje vůbec takovýto konkurent, jako je Seznam.cz. A na to by měli být Češi hrdí. Na rozdíl od celé řady jiných zemí na světě si tak tuzemští uživatelé mohou užívat rozmanitost služeb.

Konkurence zkrátka není na škodu. Ve většině světa totiž Google nemá takovou konkurenci, a tak se nemusí ani tolik snažit. Navíc si stojím za tím, že na lokální dotazy umíme kolikrát najít lepší odpovědi.

Jak si aktuálně stojí Seznam.cz ve srovnání s Googlem na českém trhu? 

Alespoň jednou měsíčně použije Seznam.cz každý druhý Čech, což považuji rozhodně za úspěch. Seznam.cz je dlouhodobě nejnavštěvovanější stránkou českého internetu.

Meziročně jsme ale zaznamenali v Seznam.cz Vyhledávání růst.

Ale co konkrétně Seznam.cz Vyhledávání?

Náš přesný podíl na trhu z pohledu počtu zadaných dotazů si můžeme jenom domýšlet. Neznáme totiž přesná čísla od Googlu, oni je nezveřejňují. V rámci konkurenčního boje tedy není rozumné, abychom my ta čísla odkrývali. Meziročně jsme ale zaznamenali v Seznam.cz Vyhledávání růst.

Máme za sebou rok pandemie. Změnilo se nějak chování lidí na internetu?

Lidé si zvykli nakupovat on-line, z uživatelského průzkumu vidíme, že u toho částečně zůstanou, protože je to pohodlnější.  Během pandemie také překvapivě zrychlil růst používání mobilních telefonů. Lidé potřebovali být víc on-line, a tak mobily používají nejen venku, ale i doma, kde najednou jeden počítač nestačí. Aktuálně se počet uživatelů Seznam.cz Vyhledávání z mobilů již blíží těm z počítačů.

S mobilním vyhledáváním souvisí i jedna zásadní změna. Google začal od loňského roku používat na telefonech Obrazovku výběru, kdy nabízí kromě vlastního vyhledávače i ty konkurenční. To se u Seznam.cz Vyhledávání nějak projevilo?

Důležité je si připomenout, že do spuštění možnosti si vybrat, zneužíval Google svého dominantního postavení a nastavoval všem automaticky své vyhledávání. Ta situace byla zatím napravena jen pro nová zařízení. Z milionů uživatelů, kteří reálně používají mobilní vyhledávání, tak měla možnost zvolit Seznam.cz Vyhledávání jen výrazně menší část. Z těch, co si vybrat mohli, si nás už nastavilo více než 100 tisíc uživatelů.

Zajímavá data o Seznam.cz Vyhledávání
Databáze webových stránek obsahuje 60 miliard záznamů. Při jejím zpracování pracuje naše hledání se 7 PB dat a doplňuje se rychlostí 4000 webových stránek za vteřinu.
Za minulý rok jsme natrénovali přes tisíc modelů strojového učení. Pro hledání v obrázcích, zpravodajství, videích, pro výběr textového shrnutí stránky ve výsledcích a spoustu dalších.
V každém desátém dotazu položeném v našem Vyhledání je potřeba opravit překlep. Včera jsme viděli hned 60 různých překlepů ve slově Raiffeisenbank.
Co je pro nás extrémně důležité, je fakt, že tady v „pár lidech“ držíme krok s globálním hráčem, který disponuje úplně jinými finančními prostředky a lidskými zdroji.

Letos jste nasadili vektorové vyhledávání. Co to znamená pro běžné uživatele?

Pro uživatele je nejdůležitější, jak dobře vyhledáváme, a díky vektorům jsme zaznamenali velký posun v kvalitě. Zkrátka to hledá lépe. Techničtější vysvětlení pak je, že místo slov a jejich synonym hledáme jejich významy. Nejvíc se to projevuje u delších dotazů, kde technologie sama pozná, co je nejpodstatnější část dotazu a kde ji najít. Zkuste si třeba „jak nazýváme krátké satirické básně”, kde přirozenou řečí psaného dotazu podáme hned na první místě dokument, který našeho křížovkáře zajímá.

Podoba vyhledávání doznala v posledních letech také řadu změn…

Standardem vyhledávání dlouho bylo zobrazení deseti relevantních odkazů. To se pomalu přežívá, a my se tak snažíme lidem přinést i další užitečné informace. Když tedy budete hledat restauraci, zobrazí se vám mapa dostupných restaurací v okolí.

Díky tomu lidem dáváme informace navíc, které by pravděpodobně mezi těmi deseti odkazy jinak nenašli. Dále pracujeme na tom, aby na výsledkové stránce nalezli uživatelé ještě více přímých odpovědí.

Chceme, aby vše důležité nalezli lidé na první kliknutí. Například u politiků se tak hned vpravo u výsledků hledání zobrazuje také informace o tom, kolikrát každý představitel našeho státu řekl pravdu a kolikrát lhal. Podobné užitečné kartičky naleznou uživatelé také u sportovců, celebrit, počasí, měst, receptů a celé řady dalších dotazů.

Trendem posledních let jsou miniaplikace přímo ve vyhledávači. Co už všechno Seznam.cz umí?

Lidem nabízíme kalkulačku pro základní matematické výpočty, převody jednotek i měn, ale například také převody římských a arabských číslic. Hojně využívané jsou také výpočet BMI, zobrazení IP adresy vašeho zařízení či překlad do morseovky. Jak miniaplikace efektivně používat, se dozvíte v naší nápovědě.

Foto: Seznam.cz

Vyhledávání na serveru Seznam.cz umí například převody měn, římských a arabských číslic, výpočet BMI, ale například i morseovku.

Na co nového se mohou uživatelé Seznam.cz Vyhledávání těšit v dohledné době?

Na vylepšování Seznam.cz Vyhledávání pracujeme nepřetržitě. I když jsme letos nasadili vektorové hledání, neznamená to, že na službě nebudeme dále pracovat a rozvíjet ji. Vyhledávání zkrátka nikdy nespí. Rozšiřovat chceme i bonusové informace. Na co nejvíce dotazů, u kterých to dává smysl, chceme odpovídat přímo ve výsledcích hledání.

Vylepšení doznají i nákupní dotazy. Lidé, nejen kvůli pandemii, víc a víc nakupují on-line. Tomu jdeme naproti obrázkovými nabídkami produktů s naší sesterskou službou Zboží.cz, protože spousta lidí se rozhoduje očima. Do konce roku zvedneme jejich pokrytí o polovinu a pomůžeme s nákupy od A až do Z – od zmapování trhu až po nalezení a koupení konkrétního výrobku v konkrétním obchodu.

Související témata:

Související články

Výběr článků

Načítám