Hlavní obsah

Pasivní 3D technologie nepoškozuje zrak

Novinky, mif, hlw

V souvislosti s nástupem moderních 3D displejů se objevují varování lékařů i výrobců před jeho sledováním. U některých jedinců totiž může dimenze navíc způsobovat nevolnost či zdravotní problémy – jako je například bolest očí. To se ale netýká pasivní 3D technologie, jak potvrdila oční klinika Lexum.

Článek

„Ani při delším sledování zmíněné 3D technologie jsme nepozorovali žádné negativní reakce nebo nepříjemné subjektivní pocity. Pro mě, který jsem nikdy televizi neměl, bylo sledování například podmořského světa touto technologií překvapivě krásným a zajímavým zážitkem,“ uvedl Martin Filipec, ředitel kliniky Lexum.

Pasivní 3D technologie LG Cinema používá k zobrazení 3D obrazu princip polarizace. Polarizační brýle zajišťují, že se do levého i pravého oka dostává správný obraz. Výhod oproti aktivním brýlím je hned několik. První z nich je ta, že zatímco u aktivních brýlí obraz bliká a každému oku je přerušovaně posílán minimálně 30krát za vteřinu jiný snímek, u polarizační (nebo také jinak označované pasivní) technologie vidí oči obraz stále, bez přestávek. Tím se zrak šetří.

Druhou výhodou je hmotnost brýlí. Jsou lehké, váží pouze 16 gramů, protože v sobě nemají žádné baterie a stačí jim pouze polarizační skla. Nemusí se dobíjet a nemusí se přes infračervený senzor párovat s televizí. Je také možné koukat na obrazovku i z větších úhlů či natočení. S jednoduchostí souvisí i poslední výhoda. Uživatelé s dioptrickými brýlemi nemusí na své brýle složitě nasazovat ještě jedny, stačí jim mít připínací klipsny s polarizačními skly.

Dimenze navíc způsobuje nevolnost

Před nežádoucími účinky 3D obrazu varovala minulý rok společnost Samsung. Podle ní může dimenze navíc způsobit u některých lidí epileptický záchvat, nebo dokonce mrtvici.

Pozor by si přitom neměli dávat pouze jedinci s chatrnějším zdravím, ale i senioři a děti. Výrobce také nedoporučuje sledovat 3D obraz lidem, kteří jsou unavení nebo opilí. Okamžitě přestat koukat na 3D video by člověk měl v případě, že dostane závrať, bude se cítit zmatený nebo dezorientovaný.

Jedním z pravidel, která je při sledování 3D obrazu nutné dodržet, je vhodná vzdálenost od obrazovky. Ta by měla být alespoň třikrát větší, než je úhlopříčka displeje.

Podle firmy by měl člověk přestat sledovat trojrozměrný obraz okamžitě, když začne pociťovat nepříjemné pocity, a neměl pokračovat, dokud potíže nezmizí.

Související témata:

Výběr článků

Načítám