Hlavní obsah

Panasonic má rekordní ztrátu, pociťuje vliv konkurence

Japonská elektrotechnická společnost Panasonic utrpěla v minulém fiskálním roce čistou ztrátu 772,2 miliardy jenů (zhruba 189 miliard Kč). To je rekord v historii firmy a zároveň obrat proti předchozímu roku, kdy měla firma zisk 74 miliard jenů (asi 18,1 miliardy Kč). Na vině jsou částečně dopady přírodních katastrof, ale především vliv konkurence v oblasti výroby televizorů.

Foto: Yuriko Nakao , Reuters

Článek

Ještě hůř ale vyznívá poslední čtvrtletí fiskálního roku 2011, který skončil v březnu. V období leden až březen měl Panasonic ztrátu zhruba 438 miliard jenů, což je meziročně asi desetkrát víc.

Ztráta, kterou výrobce televizorů Viera a digitálních fotoaparátů Lumix v uplynulém roce zaznamenal, patří k vůbec nejhlubším, jaké kdy průmyslové firmy v Japonsku utrpěly. Rekordní ztrátu má i společnost Sony, která je v Japonsku úhlavním rivalem Panasoniku. Sony prodělala 457 miliard jenů (asi 112 miliard Kč).

Sony, která je v povědomí veřejnosti zapsána hlavně jako výrobce herních konzol PlayStation a přenosných přehrávačů walkman, měla v posledním čtvrtletí ztrátu 255 miliard jenů. Byla to pátá čtvrtletní ztráta po sobě, kterou firma zakončila nejhorší rok ve své 66leté historii.

Jak Sony, tak Panasonic se hojně angažují ve výrobě televizorů. Zaměřují se přitom na přístroje s plochou obrazovkou, kde panuje silná konkurence. Oba podniky doplácejí na oblibu televizorů, které vyrábí jihokorejský obr Samsung Electronics a další firmy z Asie. Japonským firmám neprospívá také silný kurz jenu, který jim snižuje hodnotu příjmů ze zahraničí.

Panasonic předpokládá, že se už v tomto fiskálním roce vrátí k zisku. Ten by se měl pohybovat kolem 50 miliard jenů při tržbách 8,1 biliónu jenů (asi dva bilióny Kč). Znamenalo by to, že tržby by byly asi o tři procenta vyšší než v předchozím fiskálním roce.

Související témata:

Výběr článků

Načítám