Článek
Evropští spotřebitelé a podniky běžně vyhazují zboží, které by se dalo opravit. Hromadí se tak odpad a vyhazují součástky, které by se daly znovu použít.
Podle průzkumu německého úřadu pro životní prostředí (UBA) z roku 2020 se životnost výrobků včetně televizorů a velkých domácích spotřebičů v posledních letech snížila. Některé výrobky nebyly navrženy tak, aby je šlo snadno opravit, zatímco u jiných bylo levnější koupit nový výrobek než opravovat starý, zjistila studie. V mnoha případech spotřebitelé stále funkční zboží nahradili, protože chtěli novější model.
Budou opravy levnější? EK navrhla zjednodušit převod dat z přístrojů
Na základě pravidel EU by společnosti musely vadný výrobek bezplatně opravit během dvouleté zákonné záruční lhůty, pokud by náklady na opravu byly nižší nebo stejné jako výměna výrobku. Po uplynutí této lhůty by měly společnosti stále nabízet opravy, a to buď zdarma, nebo za poplatek. EU chce také spustit on-line službu, která by spotřebitelům pomohla najít místní opraváře.
Evropská organizace spotřebitelů (BEUC) iniciativu uvítala. Bylo by však podle ní vhodnější prodloužit zákonnou záruční lhůtu pro výrobky s dlouhou životností, jako jsou ledničky.
Návrh musí projednat a schválit členské státy a Evropský parlament. Tento proces obvykle trvá déle než rok.
Může se vám hodit na Firmy.cz: Prodej televizorů a domácích kin, Servis domácích spotřebičů, Elektroservisy