Hlavní obsah

Operátoři už považují sčítání lidí na akcích za běžnou službu

Právo, Stáňa Seďová

Chcete vědět, kolik lidí vám přišlo na akci, odkud přijeli a jak dlouho se zdrželi? Bude to stát statisíce korun, ale jde to. Operátoři to už zařadili mezi běžně poskytované služby. Záleží jen na tom, jestli jste ochotni zaplatit.

Foto: Ondřej Kořínek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Zájem každopádně je, i když ceny za takové informace si mohou dovolit zaplatit nejčastěji velké společnosti, pořadatelské agentury nebo města. Částka, kterou si za svá data operátor řekne, se kalkuluje podle počtu SIM karet, jejichž majitelé se ve sledovaném místě sejdou. Při velkých akcích s tisícovou návštěvností se ceny šplhají do stovek tisíc korun. Čísla, která prozradí návštěvnost i místní příslušnost příchozích, dostanou zákazníci asi do 14 dnů.

„Zájem o analýzy na základě takzvaných Big Dat se zvyšuje, a to jak v oblasti cílení reklamních sdělení, tak ve zpracovávání různých statistik na základě časoprostorových údajů. Díky těmto statistikám je možné například změřit návštěvnost akcí, ale také zefektivnit dopravu nebo zlepšit umístění prodejen. Ceny za tyto analýzy jsou skutečně individuální a liší se podle zadání, které je vždy odlišné,“ sdělila redakci Lucie Pecháčková, mluvčí O2.

Pořadatelé duhového průvodu Prague Pride, který prošel 15. srpna Prahou, díky této službě například už vědí, že do cíle akce na pražskou Letnou přišlo 22,5 tisíce lidí. A nejvíc jich tam bylo mezi 14. a 16. hodinou.

Data jsou anonymní

„Pětina účastníků a účastnic závěrečného programu festivalu byli cizinci. Nejvíc zahraničních návštěvníků pocházelo z Polska, Německa a Slovenska. Na první pohled se zdálo, že festival navštěvují především Pražané. Nicméně v absolutních číslech obyvatelé metropole přispěli k návštěvnosti Prague Pride méně než z poloviny,“ sdělila Bohdana Rambousková za pořadatele PP.

„Mohu říci, že T-Mobile k nám přistoupil velmi vstřícně, protože jsme neziskový projekt, a za tuto službu jsme zaplatili částku v řádech desetitisíců,“ dodala Rambousková.

Mechanismus zjišťování a počítání je poměrně složitý, ale operátoři zdůrazňují, že obchodují s anonymními daty, která pro provoz mobilní sítě potřebují znát. Nejprve je anonymizují a až poté poskytují agentuře, jež je počítá.

Každá SIM karta má lokální identifikátor. A protože se k ní váže smluvně i majitel, je místo bydliště sledovaného telefonu na světě. Nikdy tuto informaci však operátor neposílá dál se jménem svého klienta.

„Operátor musí znát polohu telefonů v síti, aby byl schopen nasměrovat svým zákazníkům základní služby typu hovor, data, SMS. Tyto informace o poloze mobilních telefonů se plně anonymizují a anonymizační algoritmy se pravidelně mění tak, aby nemohlo dojít k dohledání konkrétního telefonního čísla. Informace o poloze telefonů se poté zpracovávají a dále statistickými metodami přepočítávají na celou populaci,“ vysvětlila mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová.

Mezi zákazníky i státní správa

Díky statistice se do výsledku dostanou i zákazníci jiného operátora, které nemůže konkurence sledovat, a majitelé telefonu na kredit, bez podepsané smlouvy.

„Možnosti užití Big Dat jsou relativně velké. Ať už je to státní správa v oblastech plánování dopravy, územního rozvoje, cestovního ruchu, krizový management, tak i komerční sektor pro lepší znalost zákazníků. Službu si může objednat i jednotlivec řekněme na oslavu narozenin, ale tato služba má technická omezení a z daného měření by pravděpodobně nevypadl žádný využitelný údaj,“ upozornila Kemrová a doplnila ceny za tuto službu: „Dá se říci, že jednoduchá měření mohou stát v řádu jednotek desetitisíc korun. Složité projekty i milióny.“

Výběr článků

Načítám