Článek
Soud ve středu zamítl pokus Googlu zastavit postup žaloby, která byla podána minulý měsíc. Podle agentury Reuters se očekává, že samotné soudní řízení nezačne dříve než příští rok, což poskytuje dostatek času na přípravu obou stran.
„Rozhodnutí soudu o povolení řízení má velký význam pro oběti praktik Googlu narušujících hospodářskou soutěž,“ prohlásil k nejnovějšímu verdiktu odvolacího soudu Claudio Pollack ze skupiny Ad Tech Collective Action, která žalobu podala. „Nyní se bude muset Google zodpovídat v řádném soudním řízení,“ dodal.
Evropská komise doporučila Googlu zbavit se části byznysu s digitální reklamou
Vlastní reklamní služby na úkor konkurence
Žalobci tvrdí, že Google upřednostňuje své vlastní reklamní služby na úkor konkurence, čímž snižuje příjmy vydavatelů z reklam umístěných na webových stránkách. Navíc musí vydavatelé platit Googlu „nepřiměřeně vysoké“ poplatky, jak uvádí server BBC. Tento postup podle žaloby výrazně ztěžuje situaci vydavatelů, kteří se spoléhají na příjmy z internetové reklamy.
Právníci společnosti Alphabet, pod kterou internetový vyhledávač patří, ale kritiku odmítají. „S vydavateli v Evropě – a pochopitelně také v Británii – Google konstruktivně spolupracuje,“ uvedl právní ředitel podniku Oliver Bethell.
„Aktuálně řešená žaloba je čistě spekulativní a oportunistická. Budeme se proti ní důrazně bránit na základě faktů,“ doplnil Bethell.
Společnost Alphabet vykázala v loňském roce celkové tržby ve výši 307,4 miliardy dolarů (zhruba sedm bilionů Kč), což představuje téměř devítiprocentní nárůst proti předchozímu roku. Čistý zisk společnosti vzrostl o téměř 25 % na 73,8 miliardy dolarů (přibližně 1,8 bilionu Kč).
Právě s ohledem na vysoké zisky požadují britští vydavatelé tak vysoké odškodné, činit by podle předloženého návrhu mělo již zmiňovaných 13,6 miliardy liber (téměř 400 miliard Kč).
Připravované soudní řízení, které nyní čeká Google, bude pozorně sledováno nejen vydavateli a konkurenty, ale také regulačními orgány a širokou veřejností. Výsledek tohoto sporu by mohl mít zásadní dopad na celý internetový reklamní trh.
Odstraníme zpravodajství, vyhrožoval Google v Kanadě
Bouřlivý souboj o platby vydavatelům za využívání jejich obsahu ve vyhledávání a dalších službách se rozhořel už v minulém roce mezi Googlem a Kanadou. Jádrem celého sporu byl nový zákon Online News Act. Jeho cílem je totiž donutit internetové giganty, jako je právě Facebook a Google, aby platily vydavatelům za obsah jejich zpráv.
„Informovali jsme vládu, že až zákon vstoupí v platnost, budeme bohužel muset odstranit odkazy na kanadské zpravodajství z našich produktů Search, News a Discover v Kanadě,“ burcovali ještě vloni v červnu zástupci Googlu.
Alphabetu vadilo především to, že podle nového zákona musí internetové platformy platit už za pouhé zobrazování odkazů na zprávy, což je jinde zdarma.
Kanadským zákonodárcům se ale internetový gigant podvolil, když souhlasil, že bude miliardový účet platit každý rok. „Google souhlasil s řádnou podporou novinářů, a to včetně místní žurnalistiky,“ prohlásil vloni v prosinci kanadský premiér Justin Trudeau.