Článek
Odborníci na kybernetickou bezpečnost ze společnosti Kaspersky analyzovali období od července 2023 do června 2024. Zabývali se hrozbami maskovanými jako oblíbené dětské videohry. Z jejich výzkumu vyplynulo, že se počet kybernetických útoků zaměřených na mladé hráče v polovině roku 2024 zvýšil o 30 procent.
V průběhu sledovaného období analýza odhalila 6,6 milionu pokusů kybernetických útoků maskovaných jako dětské hry. Zjištění tedy zdůrazňuje významný nárůst počtu útoků ve srovnání s druhou polovinou roku 2023.
„Z našeho výzkumu vyplývá, že útoky na děti se stávají běžným prostředkem kyberzločinců. Proto je vzdělávání v oblasti kybernetické bezpečnosti a hygieny nutností při budování bezpečnosti dětí v online prostředí,“ říká bezpečnostní expert Vasilij M. Kolesnikov.
Podle něj podporou kritického myšlení dětí, budováním jejich zodpovědného chování online a dobrého porozumění rizikům můžeme postupně vytvořit bezpečnější a pozitivnější online prostředí.
Bič na podvodníky. Mobily odhalí deepfaky díky vibracím
Minecraft jako oblíbená hra mezi útočníky
Dle výzkumu kyberzločinci stále častěji využívají oblíbené dětské hry, jako je Minecraft, Roblox a Among Us. Právě videohra Minecraft představovala nejvyšší počet útoků s více než třemi miliony pokusů o prolomení spojených s hrou.
Na vině je podle odborníků oblíbenost těchto her a také schopnost hráčů využívat různé mody a cheaty. Ty jsou často distribuované prostřednictvím webových stránek třetích stran, kde hackeři zamaskují škodlivý software jako modifikace hry. Tak mohou snáze oklamat zejména mladší uživatele ke stažení škodlivého obsahu.
Úspěch těchto útoků v roce 2024 podle expertů souvisí s nedávným vývojem a širšími trendy v oblasti kybernetických hrozeb. Hackeři volí spíše mazanější a personalizované útoky, vytvářejí méně zřejmá schémata a využívají současnou agendu.
Takovéto hrozby na míru je velmi těžké rozpoznat. Zvláště v kombinaci s umělou inteligencí (AI), kterou útočníci používají k automatizaci a personalizaci phishingových útoků. To vše je zaměřeno na mladé a zranitelné uživatele.
Vydejte se zpět do srdce Černobylu v pokračování oblíbené série Stalker
Vzácné skiny jsou největší hrozbou
Jedním z nejčastějších podvodů ve hrách obecně je nabídka na získání nejnovějších skinů pro vaši postavu. Jedná se o oblečení nebo brnění, které zlepšuje schopnosti hrdiny. Extrémně vzácné skiny využívají podvodníci nejvíc, protože jsou nejoblíbenější.
V rámci výzkumu odborníci našli příklad podvodu zahrnující oblíbenou hru Valorant. Útočníci využili podobiznu oblíbeného youtubera známého jako Mr. Beast, aby přitáhli pozornost mladých hráčů. Ten jim v rámci podvodu slíbil, že pokud zadají své přihlašovací údaje do hry, tak získají vzácné skiny vylepšující vzhled nebo schopnosti postav.
Jakmile však uživatelé své údaje zadají, mohou kyberzločinci získat přístup k jejich účtům. Tím mohou také ohrozit své osobní údaje.
Dalším oblíbeným podvodem jsou nabídky získávání herních měn. V jednom z objevených podvodů útočníci zneužívají hru Pokémon GO. Kyberzločinci uživatele vyzvou, aby vyplnil své herní uživatelské jméno a poté také dotazník, jestli není bot.
Po dokončení jsou přesměrováni na falešnou webovou stránku, která většinou slibuje dárky a bezplatné ceny. Podvodníkům ve skutečnosti nejde o osobní údaje, ale aby hráče nalákali na další podvod. Na falešné stahování, nároky na výhry nebo jiné klamavé nabídky.
Proces je tedy velmi chytrý způsob, jak pod záminkou legitimního ověřovacího kroku přesměrovat uživatele na jiný, nebezpečnější podvod.
Bezpečnost je v rukou rodičů
Rostoucí popularita online hraní především mezi dětmi a mladistvými podle expertů zvyšuje závislost, ale také podporuje nárůst počtu kybernetických útoků. To představuje významnou výzvu jak pro rodiče, tak pro herní průmysl.
Především rodiče by měli správně komunikovat se svými dětmi o online prostředí a jeho rizicích. Zvolením silného hesla, stanovením jasných pravidel, co na internetu mohou děti dělat, a také použitím specializovaných aplikací mohou rodiče předejít úniku dat a horším problémům.