Hlavní obsah

Nezneužívá své síly? Němci si posvítili na Google

Německý antimonopolní úřad zahájil řízení s americkou společností Google. Zjišťuje, jak nakládá s osobními údaji uživatelů a zda nezneužívá dominantního postavení na trhu. Vyšetřování se týká německé a irské odnože Googlu stejně jako mateřské společnosti Alphabet, oznámil v úterý úřad.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Ilustrační foto

Článek

Antimonopolní úřad chce zjistit, zda Google uživatelům dává na výběr dostatek možností ohledně toho, jak bude s jejich osobními údaji nakládat a k čemu je může využívat. Tedy zda se uživatelé mohou rozhodnout i pro jinou volbu, pokud se jim nabízené možnosti nebudou zamlouvat.

Spolkový antimonopolní úřad zahájil řízení na základě nových ustanovení zákona o ochraně hospodářské soutěže v Německu, která se vztahují na velké digitální firmy. Podobné řízení už v minulých měsících úřady zahájily kvůli aktivitám firem Amazon a Facebook na německém trhu. Firmám, které jsou důležité pro konkurenci napříč trhy, může antimonopolní úřad podle nových ustanovení platných od ledna zakázat praktiky považované za protikonkurenční.

Rusko dalo společnosti Google ultimátum

Internet a PC

„Vzhledem k vysokému počtu digitálních služeb, které společnost Google nabízí, například vyhledávač Google, YouTube, Google Maps, operační systém Android a prohlížeč Chrome, lze tuto firmu považovat za významnou pro konkurenci napříč trhy,” poznamenal šéf antimonopolního úřadu Andreas Mundt.

Google v reakci uvedl, že lidé jeho služby využívají proto, že jim usnadňují práci, ne proto, že je k tomu někdo nutí nebo proto, že nemají žádnou alternativu. „Dáváme lidem snadnou kontrolu nad tím, jak se jejich informace používají. Využívání osobních informací omezujeme,” řekl podle agentury Reuters mluvčí Googlu Ralf Bremer. Firma ale podle něj bude s antimonopolním úřadem spolupracovat.

Jaká data Google sbírá?

Další řízení se bude zabývat podmínkami zpracování dat, která Google sbírá. Text těchto podmínek bývá zpravidla velmi dlouhý a pro uživatele těžko srozumitelný. „Klíčovou otázkou v tomto kontextu je to, zda spotřebitelé, kteří chtějí využívat služeb Googlu, mají dostatečnou volbu v tom, jak Google jejich data využije,” uvedl Mundt.

Regulátoři zjišťují, zda Google po uživatelích vyžaduje, aby pokud chtějí služby Googlu využívat, souhlasili se zpracováním svých osobních údajů, „aniž by jim dal na výběr z dostatečných možností ohledně toho, zda, jak a za jakým účelem bude jejich data zpracovávat”.

Antimonopolní úřad rovněž posoudí, jak politika zpracovávání osobních údajů v Googlu ovlivňuje informace, které firma získává o uživatelích z jiných webů či aplikací.

Související články

Výběr článků

Načítám