Článek
Nizozemská vláda uplatňuje interní směrnici, která jí brání ve spolupráci s organizacemi, jež nedokážou adekvátně chránit soukromí. To má být také případ Facebooku, který uživatelská data využívá k tomu, aby mohl lépe cílit reklamu.
Šetření AP odstartovala již v minulém roce státní tajemnice pro digitalizaci Alexandra van Huffelenová. Ta již v říjnu zaslala poslancům dopis, ve kterém zdůraznila, že Meta „odmítá provést potřebné úpravy ve zpracování dat“.
Ministerstvo vnitra do té doby pravidelně publikovalo na svém facebookovém profilu nové příspěvky. Po obdržení dopisu ale jakákoliv aktivita utichla a zákonodárci se obrátili na AP s žádostí o radu, jak postupovat.
Zlevníme Facebook a Instagram, dušuje se Meta kvůli regulátorům
Čas do léta
Odpověď úřadu na ochranu osobních údajů přišla nyní. A doporučení je jednoznačné – vláda by měla přestat s okamžitou platností používat facebookové stránky. Opětovná aktivita by měla nastat podle agentury Reuters až ve chvíli, kdy „Facebook přijme vhodnější opatření a zveřejní transparentnější informace o zpracování dat“.
„Je pro nás klíčové, aby Meta co nejdříve objasnila, jak bude řešit naše obavy. V opačném případě budeme nuceni ukončit naše aktivity na stránkách Facebooku,“ reagovala na rozhodnutí AP van Huffelenová.
Ta zároveň provozovateli Facebooku vyměřila jasný termín, Meta má čas zareagovat a zjednat nápravu nejpozději do začátku letních prázdnin.
Vládní omezení a doporučení AP se vztahují specificky na používání vládních stránek na Facebooku, nikoli na soukromé profily na této sociální síti či na jiné služby a platformy společnosti Meta, jako jsou Instagram a WhatsApp.
Obchod s uživatelskými daty
Právě kvůli práci s osobními daty je společnost Meta v Evropě v posledních měsících terčem kritiky. Stalo se tak poté, co podnik zavedl na Facebooku a Instagramu předplatné. V současnosti si uživatelé mohou vybrat, zda chtějí na Facebooku a Instagramu bezplatný přístup s cílenou reklamou, nebo zda budou využívat tyto sociální sítě bez reklamy, ale za měsíční poplatek.
Předplatné se přitom liší podle toho, z jaké platformy chcete na síť přistupovat. V případě použití klasického počítače činí poplatek v Česku 240 Kč. Dražší přístup mají majitelé chytrých telefonů a tabletů s operačními systémy Android a iOS. Předplatné ve výši 299 Kč měsíčně totiž zohledňuje poplatky, které Meta musí platit provozovatelům oficiálních obchodů na těchto platformách, tedy společnostem Google i Apple.
Minulý měsíc zahájila Evropská komise (EK) kvůli zavedení předplatného vyšetřování Mety. Tento týden se ke sporu vyjádřil také Evropský sbor pro ochranu osobních údajů (EDPB), podle kterého by měli mít uživatelé možnost využívat Facebook a Instagram bez nutnosti platit za to, že nebude provozovatel obchodovat s jejich daty.