Článek
Microsoft oznámil plány na koupi herního studia už vloni v lednu. „Usilovně investujeme do prvotřídního obsahu, komunity a cloudu, abychom zahájili novou éru her, která staví hráče a tvůrce na první místo,“ prohlásil tehdy ke spojení obou gigantů šéf Microsoftu Satya Nadella.
Sám patrně ani netušil, jak moc se celý obchod zkomplikuje a zdrží. Proti akvizici se totiž postavili regulátoři z USA, Evropské komise (EK) i Velké Británie.
V průběhu uplynulých měsíců tak musel americký softwarový gigant udělat celou řadu ústupků. Uzavřel licenční smlouvy o poskytování her s dalšími firmami – například se společností Nvidia, ukrajinskou firmou Boosteroid či japonskou společností Ubitus.
Stopka pro největší herní koupi? Microsoft nabídl Britům další ústupky
Britové dali také zelenou
Díky nim letos v květnu získal požehnání EK a v červenci následně i od regulátora v USA. Posledním orgánem, na který se čekalo, byl britský antimonopolní úřad CMA. I britští regulátoři ale nakonec dali ještě před koncem tohoto týdne americkému softwarovému gigantu zelenou, uvedla agentura Reuters.
Microsoft se musel ale smířit s dalším ústupkem – studio Activision Blizzard muselo ještě před uzavřením obchodu prodat svá streamovací práva mimo Evropu konkurenční společnosti Ubisoft Entertainment. Práva platí pro veškeré stávající a budoucí hry vydané během následujících 15 let, a to ve verzích pro klasické počítače i herní konzole.
„V porovnání s původní dohodou nezíská v tomto případě Microsoft kontrolu nad cloudovými právy na herní produkty Activision Blizzardu. V praxi tak Microsoft nebude moci omezovat trh tím, že hry nabídne pouze v rámci své cloudové herní služby nebo jednotlivé tituly odepře konkurentům,“ stojí v prohlášení CMA.
Microsoft pouze stoicky uvedl, že je „vděčný za důkladnou kontrolu a rozhodnutí CMA“.
Po úspěšném dokončení celého obchodu se Microsoft proměnil v třetí největší herní firmu na světě, alespoň tedy co se tržeb týče. Zařadí se tak těsně za společnosti Tencent a Sony. Jde o největší herní akvizici v celé historii.
Těžit ze spojení budou hráči
Americký softwarový gigant se tak nově stal majitelem celé řady zvučných jmen herního světa – zmiňme alespoň Call of Duty, World of Warcraft, Diablo, Candy Crush, Tony Hawk, Overwatch, Spyro, Hearthstone, Guitar Hero, Crash Bandicoot a StarCraft.
Lze očekávat, že tyto hry se objeví také v Xbox Game Passu, tedy že je lidé budou moci hrát zadarmo v rámci předplatného. Úplně stejně to totiž americký softwarový gigant udělal předloni, když se mu podařilo koupit Bethesdu. Za tu tehdy zaplatil 7,5 miliardy dolarů, což je v přepočtu více než 160,9 miliardy korun.
V konečném důsledku by tak ze spojení měli těžit nejvíce hráči. „Hráči na celém světě milují hry Activision Blizzard a věříme, že kreativní týmy mají před sebou svou nejlepší práci,“ prohlásil šéf gamingové divize Microsoftu Phil Spencer. Ten nyní bude šéfovat i všem týmům v Activision Blizzardu.