Hlavní obsah

MWC 2025: Chtěli nahradit auta drony. Nevyšlo to

3:37
3:37

Poslechněte si tento článek

Barcelona

Zní to vlastně skvěle. Nasednete do autonomního dronu, který zvládne přepravit až dvě osoby, vyhnete se dopravním zácpám a dopravíte se bleskurychle kamkoliv. Takovou budoucnost si představovali výrobci dronu Voyager X2, kterým chtěli nahradit klasické automobily. Po letech slibů se ale ukazuje, že to prostě nevyšlo.

Létající auto XPeng Voyager X2 Video: Miloslav Fišer, Novinky

Článek

(od našeho zpravodaje)

Voyager X2 od společnosti XPeng budil na veletrhu MWC 2025 ve španělské Barceloně značnou pozornost, stále totiž působí velmi futuristicky. Autonomní stroj se ukázal na stánku operátora China Mobile, který se snažil propagovat vynálezy z Číny.

Většina návštěvníků patrně ani netušila, že nejde o žádnou technologickou novinku. Autonomní dron si totiž odbyl premiéru již v roce 2021 v Šanghaji a o rok později v Evropě. Výrobce sliboval, že vývoj je natolik daleko, že první testovací lety v Evropě budou probíhat již v roce 2022 a že sériová výroba začne v roce 2024.

To se ale nestalo, byť největším viníkem jsou patrně legislativní překážky. Teprve v loňském roce totiž byly v USA a Číně schváleny plány na provoz podobných zařízení.

MWC 2025: Záchranný kruh dostal vrtule, aby mohl sám létat pro tonoucí

Hardware

MWC 2025: Fotbalisté Barcelony představili vlastní smartphone. A převlečenou Nokii 3210

Mobil

Dočkáme se nástupce?

XPeng se místo toho začal věnovat jiným projektům, jak se ukázalo již zkraje ledna na veletrhu CES 2025 v americkém Las Vegas, kde si odbylo premiéru auto Land Aircraft Carrier, do jehož kufru je možné složit letoun eVTOL, tedy miniaturní letoun pro dva pasažéry.

Navzdory tomu působí Voyager X2 stále velmi futuristicky. Disponuje aerodynamickou kabinou s panoramatickým krytem, který cestujícím poskytuje jedinečný výhled. Letoun je vybaven pokročilým komunikačním systémem podporujícím 5G přenosy a jeho pohon zajišťuje osm elektrických motorů a osm vrtulí.

Bateriový pohon umožňuje dosáhnout maximální rychlosti 130 km/h s letovou výdrží až 35 minut. Konstrukce letounu kombinuje uhlíkové kompozity s leteckým hliníkem, přičemž přistávací zařízení je řešeno formou pevného ližinového podvozku.

Zda někdy Voyager X2 skutečně vyrazí do běžného provozu, není v tuto chvíli jasné. Daleko pravděpodobnější ale je, že se spíše dočkáme dříve nějakého nástupce s lepší výdrží a vyšším výkonem. Přeci jen za posledních pár let zaznamenaly elektrické pohony bouřlivý vývoj.

Auto s dronem za sedm milionů

Ještě předtím by měl ale začít ulice brázdit Land Aircraft Carrier. V praxi by to mělo fungovat velmi jednoduše – vyrazíte s minivanem prakticky kamkoliv budete chtít, kde následně vyndáte z kufru letoun a budete objevovat krásy krajiny z ptačí perspektivy.

Výroba má být zahájena ještě letos v jihočínském Kantonu. Továrna má přitom takovou kapacitu, že zvládne vyrobit až 10 000 elektromobilů s letounem ročně.

Případní zájemci nicméně musí počítat s cenovkou okolo 300 000 dolarů, tedy v přepočtu více než sedm milionů korun. Více se o tomto zajímavém stroji dozvíte v našem dřívějším článku.

MWC 2025: Ukázali nejstřeženější telefon, ale nic o něm neřekli

Mobil

MWC 2025: Ohebná obrazovka či solární nabíjení. Lenovo ukazuje budoucnost notebooků

Hardware

Výběr článků

Načítám