Článek
(od našeho zpravodaje)
Představený létající taxík, jak sám výrobce novinku nazývá, nese označení S4-SKT. Hned na první pohled vás zaujmou jeho rozměry, protože se podobá spíše malému letadlu než vrtulníku.
Má celkem šest rotorů, při startu jsou vrtule namířené směrem vzhůru, následně se přesměrují klasicky dopředu.
Pojmout může čtyři pasažéry, páté sedadlo vepředu je určeno pilotovi. Všichni společně pak mohou cestovat rychlostí až 322 km/h. Proti tradičním letadlům je ale létající taxík až stokrát tišší, nasazení v obytných zónách by tak nemělo být problém.
MWC 2024: Zapomeňte na iPhony, telefonovat budeme s brýlemi
Simulace letu
Tvůrci počítají s tím, že podobné taxíky budou obsluhovat cestující nejen ve větších městech, ale zároveň i mezi jednotlivými městy, jež nejsou tolik vzdálená. Ambice na nahrazení klasických letadel ale robotické taxíky nemají, na delších trasách budou rychlejší a komfortnější stávající stroje.
Model S4-SKT přivezli tvůrci do Barcelony i se speciální platformou pro simulaci letu. Když vstoupíte do kabiny, na displejích před vámi se zobrazí skutečné město, kterým prolétáte, vrtule se roztočí a celá platforma se dokonce i naklání, aby co možná nejvěrohodněji simulovala skutečný let.
Vypočítat náklady na nějakou konkrétní cestu ale přímo na výstavišti zástupci společnosti nechtěli. Nekomentovali ani nijak blíže parametry létajícího stroje. Primárně chtěli pouze demonstrovat, jaký zážitek z cestování prostřednictvím robotických taxíků budeme mít.
V Jižní Koreji už příští rok
I když to může zatím vypadat jako hudba budoucnosti, jihokorejská vláda je velmi nakloněna komerčnímu využití létajících taxi. Patrné jsou v této zemi snahy, aby podobný druh cestování byl zaveden už v příštím roce. SK Telecom počítá se zahájením provozu v polovině roku 2025.
Nasazení robotických taxíků v dalších zemích bude muset ale předcházet schválení od regulačních orgánů a vybudování potřebné infrastruktury. Robotické taxíky totiž nebudou moci snadno přistávat jen tak někde na ulici, potřebovat budou prostor podobný stávajícím heliportům.
Jednou bychom se ale skutečně mohli dočkat doby, kdy budeme cestovat z Prahy do Brna tak, že se zcela vyhneme neustále přeplněné dálnici D1.