Článek
(od našeho zpravodaje)
Když se poprvé podíváte na nové elektrokolo od společnosti Orbic, které je mimochodem podle výrobce prvním na světě s podporou 5G sítí, příliš odlišností od ostatních modelů na trhu patrně nenajdete.
Pořád jde totiž v první řadě o jízdní kolo se dvěma ráfky, sedlem a řídítky, na kterém budete muset šlapat. Při bližším ohledání si ale všimnete velké sedmipalcové obrazovky na řídítkách, ve které se ukrývá malý počítač s operačním systémem Android. Kolo toho totiž umí daleko více, než by člověk čekal.
MWC 2024: Létající taxíky mají zatočit s kolonami
Hlídá bezpečí jezdce
Je vybaveno technologií AI, která díky systému tří kamer dovede vyhodnotit kolize, aby v případě potřeby přivolala pomoc. Právě proto je kolo vybaveno 5G konektivitou, aby mohlo být ve spojení s okolním světem.
Zároveň celý systém aktivně monitoruje zadní okolí elektrokola, díky čemuž jezdce dopředu upozorní na blížící se auto či jiné nebezpečí. Výrobce tvrdí, že Orbic e-Bike zakládá „novou éru v chytré dopravě s důrazem na udržitelnost životního prostředí“.
„Integrací 5G konektivity a technologie AI se snažíme předefinovat zážitek z jízdy, učinit jej bezpečnější, propojenější a šetrnější k životnímu prostředí, ať už v ulicích města, v předměstských čtvrtích nebo v náročném terénu na horských stezkách. 5G e-Bike představuje významný skok vpřed v oblasti elektronické mobility,“ prohlásil Mike Narula, šéf společnosti Orbic.
Až 45 km/h
Vzadu bezpečnost jezdce monitoruje jen dvoumegapixelová kamera, vepředu jsou pak další dvě. Přímo na sedmipalcovém tabletu se nachází jedna s rozlišením 8 megapixelů, která slouží pro videohovory. Na cestu před kolem pak směřuje širokoúhlý 64megapixelový fotoaparát, prostřednictvím něhož si můžete jízdu dokonce i natáčet či rovnou streamovat na sociální sítě.
5G e-Bike může v běžném provozu dosáhnout rychlosti až 45 km/h. Informace o baterii a dojezdu ale přímo na výstavišti v Barceloně nechtěli zástupci společnosti komentovat, protože jde stále ještě o prototyp a v sériové výrobě se může nakonec použít úplně jiný akumulátor. Počítá se však s tím, že podporováno bude rychlé nabíjení.
S prodejem se počítá ještě během letošního roku, na výběr bude mezi dámskou a pánskou variantou. Na bližší informace o přesné dostupnosti a ceně si ale budeme muset ještě nějakou dobu počkat.