Článek
V současnosti má pro běžné uživatele síť X pouze jedno předplatné, zvané Premium, to vzešlo z předchozí služby Twitter Blue. Případné zájemce vyjde na 2262 Kč ročně, případně na 217 Kč měsíčně.
Po zaplacení této sumy uživatelé získají některé prémiové funkce, jako je například možnost editování příspěvků, prioritní hodnocení v konverzacích a vyhledávání, možnost vytváření delších příspěvků a formátování textu, a zároveň se jim také zobrazuje méně reklam.
Zadarmo to už nepůjde. Poplatek za používání Twitteru bude 23 korun
Do budoucna se nicméně počítá, že v tomto předplatném se bude zobrazovat reklama v plném objemu. Pokud budou chtít lidé získat přístup zcela bez reklam, budou si muset připlatit.
„Brzy budou spuštěny dvě nové úrovně předplatného X Premium. Jedna je levnější se všemi funkcemi, ale bez omezení reklam, a druhá je dražší, ale nemá žádné reklamy,“ prohlásil americký multimiliardář. Bližší informace však neprozradil, v tuto chvíli tedy není jasné, kdy budou různé verze předplatného k dispozici pro všechny uživatele.
Two new tiers of X Premium subscriptions launching soon.
— Elon Musk (@elonmusk) October 20, 2023
One is lower cost with all features, but no reduction in ads, and the other is more expensive, but has no ads.
Poplatek pro všechny
Vedle toho ale síť X testuje také placené členství pro všechny uživatele. Základní předplatné se jmenuje „Not A Bot“ a pro síť X nemá být primárně zdrojem peněz. Sloužit má v boji proti armádě botů, které svými příspěvky zaplavují tuto sociální síť.
„Je to jediný způsob, který mě napadá, jak bojovat s obrovskými armádami botů, protože takového bota si pořídíte za desetinu penny. Takové systémy pak zaplňují účty otravným spamem, šíří nenávistný obsah nebo se dokonce pokoušejí ovlivnit volby,“ prohlásil již dříve Musk podle serveru DigitalTrends.
V přepočtu za 23 Kč pak uživatelé získají možnost zveřejňovat příspěvky, přeposílat či citovat příspěvky jiných uživatelů apod. Půjde tedy o zcela základní funkce.
Zavedení byť jen minimálního poplatku podle něj způsobí, že se boti již nebudou vyplácet. „Pro každého bota by totiž musela být zaregistrována nová platební metoda, což pro jedince, kteří zřizují automatizované účty, bude představovat další velké omezení,“ konstatoval majitel sítě X.
Poplatek se bude v jednotlivých zemích lišit v závislosti na směnném kurzu, v základu by měl ale činit již zmiňovaný dolar za roční předplatné. V přepočtu za 23 Kč pak uživatelé získají možnost zveřejňovat příspěvky, přeposílat či citovat příspěvky jiných uživatelů apod. Půjde tedy o zcela základní funkce.
Bez předplatného by uživatelé měli mít i nadále možnost v podstatě jen nahlížet na zprávy ostatních, nikoliv je komentovat.
Test aktuálně probíhá na Novém Zélandu a Filipínách. Jak dlouho bude test probíhat a kdy bude předplatné „Not A Bot“ rozšířeno i do dalších částí světa, není zatím jasné.
Příjmy se snižují každý měsíc
Agentura Reuters s odvoláním na data analytiků z Guideline informovala, že příjmy sítě X se každý měsíc snižují až o 55 procent. To je patrně i hlavní důvod, proč chce Musk zavést dražší předplatné – hledá nové zdroje příjmů.
Guideline sleduje výdaje na reklamu od hlavních reklamních agentur. V rámci těchto dat analytická společnost zaznamenala, že v prosinci 2022 klesly příjmy společnosti X z reklamy v USA meziročně o rekordních 78 procent. Stalo se tak pouhý měsíc poté, co se kormidla ujal nový majitel Elon Musk.
V současnosti je situace o něco lepší, ale důvod k úsměvu Musk rozhodně nemá. Klesající příjmy byly patrné každý měsíc až do letošního srpna, kdy šlo v meziročním srovnání o 60% pokles. Data za září ještě nejsou k dispozici.
Musk v létě přiznal, že finanční bilance není vůbec veselá. „Stále máme záporný peněžní tok kvůli zhruba 50% poklesu příjmů z reklamy a velkému dluhovému zatížení. Potřebujeme dosáhnout kladného peněžního toku, než budeme mít luxus myslet na cokoliv jiného,“ prohlásil Musk.
Právě kvůli negativním hospodářským výsledkům začal Musk už loni masivně propouštět. V minulosti multimiliardář propouštění ospravedlňoval úbytkem inzerentů v loňském roce, protože právě z inzerce má sociální síť drtivou většinu příjmů.
Společnost se kvůli tomu dostala do velké ztráty a podle Muska má nyní pouze 1500 zaměstnanců, což je výrazně méně než před rokem, kdy jich bylo téměř 8000. Na síti se v poslední době stále častěji objevují dezinformace, projevy nenávisti a další nežádoucí obsah.