Článek
O tom, že Twitter bude ignorovat unijní kodex pro boj proti dezinformacím, informoval na konci minulého týdne eurokomisař pro vnitřní obchod Thierry Breton. Zdůraznil však, že americká sociální síť se tím nevyváže ze závazků, které na evropském trhu má.
„Twitter sice opouští kodex EU proti dezinformacím, který je dobrovolný, závazky však stále zůstávají,“ uvedl Breton na Twitteru a vyslal Muskovi jasný vzkaz: „Můžete utíkat, ale nemůžete se schovat.“
Facebook, Google i Seznam. Desítky firem se zavázaly k důslednějšímu boji proti dezinformacím
Povinnost bojovat proti dezinformacím
Eurokomisař zdůraznil, že už 25. srpna začne platit nový unijní Akt o digitálních službách (DSA), na jehož základě budou mít firmy povinnost bojovat proti dezinformacím. „A evropské orgány jsou připraveny tuto povinnost prosazovat,“ uzavřel Breton s tím, že za porušení předpisů budou firmám hrozit vysoké pokuty.
Kodex byl s EU podepsán ještě za starého vedení Twitteru, loni v červnu. Musk se ujal vlády nad Twitterem až na přelomu října a listopadu. Od té doby propustil tisíce zaměstnanců, a to včetně těch, kteří měli na starosti boj s dezinformacemi.
Právě za nedodržování kodexu už Twitter letos v únoru tepala Evropská komise (EK). Zpráva této sítě podle EK „obsahuje málo dat a žádné informace o závazcích ohledně posílení komunity ověřovatelů faktů“.
Brusel kritizuje Twitter kvůli boji proti dezinformacím
Více dezinformací a propagandy
Vlády Ruska, Číny a Íránu se zdají být momentálně úspěšnější v šíření propagandy a dezinformací na Twitteru, a to především díky nedávným změnám na této sociální síti. Twitter již neoznačuje státem kontrolovaná média a neomezil ani jejich schopnost propagace nebo doporučování obsahu ostatním uživatelům. Upozornila na to zpravodajská agentura AP.
Podle londýnské neziskové organizace Reset, která sleduje využívání sociálních médií autoritářskými režimy k šíření propagandy, účty ruských státních médií nyní zaznamenaly o 33 % více zobrazení než před několika týdny, tedy před provedením změn. Stejný trend zaznamenaly i státní mediální agentury provozované Íránem a Čínou.
Průzkum amerického institutu Atlantická rada také potvrzuje, že mnoho účtů, které byly označeny Twitterem jako médium přidružené státu, ztratilo své sledující. Nicméně po nedávných změnách naopak mnoho z nich zaznamenalo významný nárůst sledujících.