Článek
Mezi těmi, kteří připustili používání telefonu za jízdy, je populární především volání, které využívá 93 procent „hříšníků“. Mobil jako navigaci používá polovina a SMS nebo MMS posílá 42 procent z nich.
Celkem 35 procent všech dotazovaných přitom volání za volantem odsuzuje jako rizikové a nebezpečné. Asi 55 procent se vyjadřuje smířlivěji, podle nich je volání z auta v pořádku, použijeme-li sadu handsfree. Jen devět procent lidí konstatovalo, že v telefonování za volantem nevidí absolutně žádné bezpečnostní riziko.
Zvlášť v době chytrých telefonů řada lidí při řízení vyřizuje nebo čte e-maily, chatuje na sociálních sítích a podobně
Podle Besipu znamená největší riziko při řízení psaní SMS. Hledání telefonního čísla zvyšuje pravděpodobnost incidentu trojnásobně, použití elektronického zařízení pak sedminásobně.
„Všechno, co děláme při řízení, ačkoliv to třeba jako telefonování není zakázáno, odvádí naši pozornost. Zvlášť v době chytrých telefonů řada lidí při řízení vyřizuje nebo čte e-maily, chatuje na sociálních sítích a podobně. Nikdo si přitom neuvědomuje, že i to je vlastně zakázáno, protože držíme v ruce telefon. Nejde ale o samotný přestupek, jde doslova o život,“ dodal ředitel Besipu Martin Farář.
Dle českého práva je za přestupek u řidiče považováno už samotné držení mobilu a dalších hovorových a záznamových zařízení za jízdy. V případě odhalení jsou řidiči přičteny dva body a vystavena bloková pokuta až do výše 1000 Kč. Ve správním řízení je sankce vyšší, v rozmezí od 1500 do 2500 Kč.