Článek
Jednou z největších výhod moderních mobilních navigací je schopnost reflektovat aktuální dopravní situaci při plánování tras. Pokud je tedy někde na trase velká kolona, navigace v ideálním případě naplánuje takovou objížďku, aby byla cesta rychlejší a komfortnější.
Například Google Mapy k tomu využívají data přímo od uživatelů. Sledují, jak se lidé se zapnutou navigací pohybují v provozu, a pokud dojde ke zpomalení více aut najednou, zaznamenají v daném místě kolonu. Při plánování trasy si totiž uživatelé volí, zda cestují pěšky, autem či jiným dopravním prostředkem. Díky tomu jsou získaná data relativně přesná.
Over the course of a day, artist Simon Weckert walked up and down an empty street towing a wagon with 99 smartphones. After an hour, Google Maps showed the street as red with traffic https://t.co/t9ayzPO3qx
— WIRED (@WIRED) February 4, 2020
Německý umělec Simon Weckert
Tuto nepopiratelnou přednost ale Weckert proměnil zároveň ve velkou nevýhodu. Před svým výstupem totiž různě po bazarech nakoupil dohromady 99 různých telefonů. U všech následně aktivoval určování polohy a zapnul navigaci.
Na tom by nebylo nic divného, pokud by bezmála stovku takto připravených smartphonů nenaskládal do dětského červeného vozíčku a neprocházel by se s nimi po prázdných ulicích Berlína. Tím v daných lokalitách vytvořil virtuální kolony – Google Mapy pak skutečným řidičům ukazovaly v daných lokalitách kolony a naváděly je na objízdné trasy, zelené trasy se změnily na červené.
Adaptivní tempomaty prodlužují kolony stejným nešvarem jako řidiči, říká česká studie
Weckert však zdůraznil, že své dílo nebere jako návod pro ostatní, aby podobným způsobem zneužívali navigační služby a trápili řidiče. Sám si však myslí, že pro běžné lidi by provedení takového triku bylo velmi obtížné, neboť potřebuje velké množství telefonů, odhodlání i času.
Před negativním ovlivňováním navigačních služeb varovala již předloni například česká komunita okolo navigační aplikace Waze, která také patří Googlu. Tehdy zástupci komunity apelovali na uživatele, aby nepoužívali navigaci v autobusech, neboť pak aplikace chybně označuje zastávky za kolony.