Hlavní obsah

Úbytek pevných linek v Česku zpomalil, díky rozvoji internetu

Tempo rušení pevných telefonních linek v České republice zpomaluje, lidé je víc využívají pro připojení k vysokorychlostnímu internetu. U dominantního tuzemského poskytovatele Telefónica O2 se počet pevných linek v prvním pololetí letošního roku snížil o 72 000 na 1 539 000. Před šesti lety byl meziroční úbytek půl miliónu linek.

Foto: Profimedia.cz

Pevná linka

Článek

Nejvíc pevných telefonních linek v Česku bylo v roce 2001, jejich počet se tehdy přiblížil čtyřem miliónům. Od té doby jejich počet klesá v souvislosti s rozvojem mobilních telefonů. Počet aktivních SIM karet poprvé předčil počet pevných telefonních linek v roce 2000.

V roce 1996, kdy byly spuštěny mobilní sítě GSM společností Eurotel (dnes O2) a Radiomobil (dnes T-Mobile), bylo v tuzemsku 200.000 aktivních SIM karet. O tři roky později už byly v ČR skoro dva milióny uživatelů mobilních telefonů. Od té doby počet zákazníků mobilních operátorů prudce rostl.

Dnes je již mobilní trh vysoce nasycený. Podle údajů Českého telekomunikačního úřadu se loni v ČR poprvé snížil počet aktivních SIM karet na 14,24 miliónu z 14,36 miliónu v roce 2011. Za úbytkem stál pokles počtu předplacených karet i snižování počtu klientů společnosti MobilKom.

Ubývají i telefonní automaty

Pomalu ubývá nejen pevných linek, ale také veřejných telefonních automatů. Těch je v současnosti v České republice přes 16 000. Nejoblíbenější jsou ty, které přijímají jak mince, tak telefonní kartu. Těchto přístrojů je v provozu 4500. Nejvíc, téměř 7500, je stále mincových telefonních automatů. Zhruba čtyři tisíce přístrojů je pak pouze na kartu.

Největší zájem o telefonní budky byl v letech 1993 až 2002, v té době mohli Češi telefonovat z 32 000 takových stanic. Poslední roky již kvůli značnému rozšíření mobilních telefonů provoz klesá.

Budky mají svoji slávu za sebou 

Největší zájem o telefonní budky byl v letech 1993 až 2002, v té době mohli Češi telefonovat z 32 000 takových stanic. Poslední roky již kvůli značnému rozšíření mobilních telefonů provoz klesá.

Nejvytíženější telefonní automaty jsou v turisticky exponovaných oblastech a na nádražích, z těch se volá i třicetkrát denně. Naopak nejméně jsou využívané budky v malých nebo okrajových obcích s malým počtem a pohybem obyvatel.

Dlouhodobý plán rušení veřejných telefonních automatů Telefónica nemá. Stát u části z nich ukládá povinnost provozu, ostatní jsou provozovány podle rentability. V případě, že v obci není žádný telefonní automat, je Telefónica povinna provozovat alespoň veřejnou telefonní stanici. Těch zřizuje maximálně pět do roka.

Související témata:

Výběr článků

Načítám