Článek
V roce 2018 zaplňovaly světová média titulky o tom, že Huawei předstihl v prodejích společnost Apple, a stal se tak po Samsungu druhým největším výrobcem smartphonů na světě.
Už o rok později ale čínskou firmu zasáhly americké sankce, kvůli čemuž popularita jejich produktů začala dramaticky klesat. V nejnovějších statistikách analytické společnosti IDC se tak Huawei již od loňského roku samostatně neobjevuje – stejně jako další méně úspěšní výrobci je zahrnut v kategorii „ostatní“.
Huawei stále patří mezi mobilní giganty, úspěch ale slaví především na domovském trhu, nikoliv na Západě.
Válka na Ukrajině hraje do karet čínskému mobilnímu gigantu
Podle zprávy Counterpoint Research měla společnost Huawei v prvním čtvrtletí na čínském trhu s telefony podíl 6,2 procenta. Firmě Honor, kterou Huawei v prosinci 2020 prodal, podíl na trhu vzrostl na 16,9 procenta.
Huawei uvedl, že jeho čistá zisková marže se snížila o 6,8 procentního bodu na 4,3 procenta. Pokles způsobily zvýšené výdaje na výzkum a vývoj, investice do podnikání a pokles tržeb.
Firma po uvalení amerických sankcí zintenzivnila výzkum a vývoj v oblastech, jako je zelená energie a autonomní řízení. Zvýšila také prodej své řady hardwarových produktů pro spotřebitele. Podpořit tržby chce Huawei také větším zaměřením na služby páté generace (5G), cloud coumputing a zlepšení energetické účinnosti, uvedla agentura Reuters.
Osekaný Android
Kvůli americkým sankcím jsou tak již třetím rokem takřka všechny nové telefony společnosti Huawei nabízeny s osekanou verzí operačního systému Android. S ohledem na uvalené embargo totiž tato značka u svých nových přístrojů nesmí používat některé programy společnosti Google.
Nefungují například mapy Google, mailový klient Gmail, přehrávač YouTube či obchod s aplikacemi Google Play. Huawei nicméně všechny aplikace nahrazuje alternativami, které jsou k dispozici prostřednictvím AppGallery.
Huawei navíc vyvíjí alternativu k operačnímu systému Android, jmenuje se Harmony OS.