Hlavní obsah

Tísňové volání se má usnadnit, používat se budou i esemesky

Právo, Pavel Cechl

Možnosti tísňového volání se mají do budoucna rozšířit, např. o větší možnost zavolat si pomoc přes různé elektronické aplikace. Daleko více než nyní by lidé mohli komunikovat i přes textové zprávy, které zatím operátoři tísňových linek využívají spíše pro zdravotně handicapované lidi. Počítá s tím novela zákona o elektronických komunikacích, kterou bude projednávat Senát.

Foto: Pavel Jaňurek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Zkušenosti s textovými zprávami už mají hasiči. „Na číslo 112 dorazila SMS od neslyšící ženy s textem, že je jejímu příteli špatně a že prosí o pomoc. V systému se nám objevila přibližná lokalizace, odkud zpráva přišla,“ řekl Rudolf Kramář, vedoucí komunikace Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR.

Operátoři se opět přes textovou zprávu zeptali, zda se opravdu nachází na dané adrese. „Upřesnila to a jejího přítele se podařilo zachránit,“ dodal.

Hasiči testují na lince 112 komunikaci přes SMS od poloviny minulého roku. Zatím se soustředí na registrované uživatele z řad neslyšících. Podle Kramáře to navazuje na dřívější praxi v některých krajích, jež podobně komunikují s volajícími už dlouhé roky.

Záchranka i policie

Podobně postupuje i pražská záchranka, která využívá mobilní aplikaci Záchranka, či policie. „Na číslo 603 111 158 je sluchově handicapovaným uživatelem odeslána SMS zpráva se základními údaji: příjmení odesílatele, místo události, krátký popis události, případné zranění,“ řekla Irena Pilařová z Policejního prezidia.

Ministerstvo průmyslu ale nyní v novele, kterou bude ve druhé polovině měsíce projednávat Senát, plánuje podstatné rozšíření způsobů kontaktu těchto linek, takže by lidé mohli SMS využívat daleko více.

„Nově bude tísňová komunikace zahrnovat povinně volání a SMS, případně i další formy komunikace, pokud to bude technicky proveditelné,“ uvedl Marek Vošahlík z tiskového oddělení úřadu. Podle důvodové zprávy si jen u linky 112 vyžádá úprava v telefonních centrech a navýšení provozních nákladů na odeslané tiskové zprávy okolo 20 milionů ročně.

Evropská zkušenost

Z velké části ministerstvo novelou reaguje na dosavadní praxi, ale otevírá i další možnosti. „V některých členských státech EU už mají zavedeny i jiné formy tísňové komunikace,“ upozornil Vošahlík na další aspekt novely. Mimo jiné se tam používají aplikace umožňující živou textovou komunikaci nebo i přenos videa.

A do budoucna by to mělo být povinné i v ČR. „EU v příštích letech chystá změny, jednou z nich je možnost online komunikace s operačními středisky, což znamená, že byste měl v každém okamžiku vidět, jak se píšou písmenka,“ řekl Kramář. Tedy věc, která je běžná v internetových chatovacích aplikacích.

To ale bude znamenat větší nárok na přenos dat, podotkl Kramář a připomněl další, již zavedenou službu eCall, tedy automatické tísňové volání z auta v případě nehody.

Výběr článků

Načítám