Hlavní obsah

Tísňové volání se má usnadnit, používat se budou i esemesky

Právo, Pavel Cechl

Možnosti tísňového volání se mají do budoucna rozšířit, např. o větší možnost zavolat si pomoc přes různé elektronické aplikace. Daleko více než nyní by lidé mohli komunikovat i přes textové zprávy, které zatím operátoři tísňových linek využívají spíše pro zdravotně handicapované lidi. Počítá s tím novela zákona o elektronických komunikacích, kterou bude projednávat Senát.

Foto: Pavel Jaňurek, Novinky

Ilustrační foto

Článek

Zkušenosti s textovými zprávami už mají hasiči. „Na číslo 112 dorazila SMS od neslyšící ženy s textem, že je jejímu příteli špatně a že prosí o pomoc. V systému se nám objevila přibližná lokalizace, odkud zpráva přišla,“ řekl Rudolf Kramář, vedoucí komunikace Generálního ředitelství Hasičského záchranného sboru ČR.

Horor v Miami nekončí. Záchranáři už pátý den pátrají po 152 pohřešovaných

Amerika

Operátoři se opět přes textovou zprávu zeptali, zda se opravdu nachází na dané adrese. „Upřesnila to a jejího přítele se podařilo zachránit,“ dodal.

Hasiči testují na lince 112 komunikaci přes SMS od poloviny minulého roku. Zatím se soustředí na registrované uživatele z řad neslyšících. Podle Kramáře to navazuje na dřívější praxi v některých krajích, jež podobně komunikují s volajícími už dlouhé roky.

Záchranka i policie

Podobně postupuje i pražská záchranka, která využívá mobilní aplikaci Záchranka, či policie. „Na číslo 603 111 158 je sluchově handicapovaným uživatelem odeslána SMS zpráva se základními údaji: příjmení odesílatele, místo události, krátký popis události, případné zranění,“ řekla Irena Pilařová z Policejního prezidia.

Policisté a hasiči zatím odměny za covid nedostali

Domácí

Ministerstvo průmyslu ale nyní v novele, kterou bude ve druhé polovině měsíce projednávat Senát, plánuje podstatné rozšíření způsobů kontaktu těchto linek, takže by lidé mohli SMS využívat daleko více.

„Nově bude tísňová komunikace zahrnovat povinně volání a SMS, případně i další formy komunikace, pokud to bude technicky proveditelné,“ uvedl Marek Vošahlík z tiskového oddělení úřadu. Podle důvodové zprávy si jen u linky 112 vyžádá úprava v telefonních centrech a navýšení provozních nákladů na odeslané tiskové zprávy okolo 20 milionů ročně.

Evropská zkušenost

Z velké části ministerstvo novelou reaguje na dosavadní praxi, ale otevírá i další možnosti. „V některých členských státech EU už mají zavedeny i jiné formy tísňové komunikace,“ upozornil Vošahlík na další aspekt novely. Mimo jiné se tam používají aplikace umožňující živou textovou komunikaci nebo i přenos videa.

Dopravu na Jablonecku a Semilsku komplikují popadané stromy

Domácí

A do budoucna by to mělo být povinné i v ČR. „EU v příštích letech chystá změny, jednou z nich je možnost online komunikace s operačními středisky, což znamená, že byste měl v každém okamžiku vidět, jak se píšou písmenka,“ řekl Kramář. Tedy věc, která je běžná v internetových chatovacích aplikacích.

To ale bude znamenat větší nárok na přenos dat, podotkl Kramář a připomněl další, již zavedenou službu eCall, tedy automatické tísňové volání z auta v případě nehody.

Výběr článků

Načítám