Článek
Pevné linky přitom byly v tuzemsku instalovány už před více než 110 lety, tedy ještě před vznikem samostatného československého státu. V posledních dvou dekádách ale jejich popularita dramaticky klesala – lidé totiž stále více upřednostňovali mobilní telefony.
„V České republice máme jedno z nejlepších pokrytí mobilním signálem v Evropě. V posledních letech, kdy téměř každý vlastní mobilní telefon nebo pevnou linku, počet hovorů uskutečněných z budek dramaticky klesl a budky tak ztratily svůj smysl. Budeme proto raději investovat do rozvoje nejmodernějších technologií, které lidé skutečně využijí,“ vysvětlil již dříve vyřazení poslední telefonní budky z provozu technologický ředitel O2 Jan Hruška. Právě tento operátor telefonní budky v Česku provozoval.
Operátoři chtějí pokrýt většinu populace sítěmi 5G do konce roku 2025
Ještě v předloňském roce bylo přitom v Česku 1127 automatů, za celých 12 měsíců se z nich však uskutečnilo pouze 1352 hovorů. Z každé budky si tedy někdo zavolal v průměru jen jednou do roka. Zkraje tisíciletí, kdy mobily ještě nebyly tak populární, přitom na jeden automat připadalo 70 hovorů měsíčně. V době největšího rozmachu bylo v tuzemsku na 30 000 telefonních budek.
Stále klesající zájem o telefonování z budek dokládá také ta úplně poslední, která byla přesně před rokem odstraněna v obci Hlubyně. Naposledy z ní totiž někdo volal v červenci 2019.
Pokud bychom se podívali na počet provolaných minut, připadají v roce 2020 dvě minuty na jeden automat za celý rok, a to včetně servisních volání, kdy se ověřuje funkčnost. V roce 2001 lidé z jednoho automatu provolali za rok průměrně 6300 minut.
Osud telefonních budek byl zpečetěn již na konci roku 2020, kdy došlo k ukončení tzv. univerzální služby, v rámci které O2 budky provozovalo v obcích do 200 obyvatel. „V minulém století byla služba veřejných telefonních automatů chloubou a jejich úroveň měřítkem technického pokroku a zlepšování úrovně služeb pro obyvatelstvo. S rozmachem mobilních telefonů se postupně stala zátěží a její veřejné provozování a dotování začalo postrádat ekonomický smysl,“ prohlásila Hana Továrková, předsedkyně Rady Českého telekomunikačního úřadu.
„Služba zrozená před 110 lety již nemůže stačit rychlému tempu moderních technologií, k nimž brzy přibude plnohodnotné využívání 5G sítí, které zajistí ještě širší paletu dostupných služeb. Český telekomunikační úřad také podporuje a vzdělává obce v problematice výstavby sítí vysokorychlostního internetu tak, aby co největší počet obyvatel měl možnost využívat moderní elektronické komunikace,“ doplnila Továrková.