Článek
Z loňského průzkumu Gartneru mezi americkými a německými spotřebiteli vyplývá, že plných 60 procent z nich kupuje nový chytrý telefon proto, že je zajímají funkce novějších zařízení nebo prostě jen proto, že chtějí novinku.
„Zákazníci na vyspělých trzích vyměňují své chytré telefony za novější každých 18 až 20 měsíců a nevyhnutelně se nabízí otázka, co se stane se starými přístroji,“ uvedla analytička Gartneru Meike Eschereichová. V oficiálních programech na recyklaci chytrých telefonů skončí jen asi sedm procent zařízení, 64 procent se dostane do druhé ruky. Jedna třetina z nich je darována jiným uživatelům a dvě třetiny jsou prodány dále.
Vzhledem k tomu, že celé dvě třetiny vyměňovaných chytrých telefonů jsou používány, budou se obchodníci stále více orientovat i na trh zařízení z druhé ruky. V USA a západní Evropě je v letošním roce hodnota tohoto trhu odhadována na tři miliardy dolarů a do roku 2017 vzroste zhruba na pět miliard.
„Podíl použitých telefonů, které jsou dále prodávány soukromě, přitom roste a lze předpokládat, že o ně začnou soupeřit jak operátoři, tak firmy věnující se repasím cestou agresivnějších marketingových kampaní či pobídek,“ dodala Eschereichová. Podle průzkumu je v USA a Německu napřímo prodáno 41 procent použitých chytrých telefonů.