Článek
Objem přenesených dat sice poroste, digitální produkty a služby, které budou tento růst živit, jsou ale doménou gigantů, jako Apple či Samsung. To by se podle studie měli snažit evropští operátoři změnit tím, že začnou sami prodávat digitální služby a obsah a hledat strategická partnerství s poskytovateli služeb.
Důležitou výzvou, před kterou nyní evropští operátoři stojí, je zvýšení výnosu na zákazníka. "Jedním ze způsobů, jak dosáhnout vyšších výnosů, je učit zákazníky, jak mohou ještě lépe využívat internet pro práci, vzdělávání, zábavu i trávení volného času," uvedl specialista A.T. Kearney Peter Kováčik.
Kvalita sítí a zabezpečení dat
Operátoři ale podle něj budou muset dál investovat do kvalitních sítí, služeb i zabezpečení přenášených dat. Zároveň se většina velkých evropských hráčů snaží snižovat náklady, a tak přistupují k pronájmu a sdílení služeb.
Čeští operátoři se podle Kováčika zatím soustředí hlavně na původní jádro svého byznysu. Lze však předpokládat postupný průnik do prodeje digitálních služeb a obsahu, a také konsolidaci hráčů na českém trhu, upozornil.
Evropští regulátoři by měli podle studie věnovat víc pozornosti vyžadování stejných standardů pro ochranu soukromí a ochranu údajů v rámci EU u operátorů a jiných společností. Stejně tak by měli odstranit asymetrii mezi operátory a jinými společnostmi v oblasti tvorby balíčků služeb nebo v oblasti tzv. křížového subvencování.