Článek
Nová politika mobilních datových tarifů začne u O2 platit od 15. července. Od tohoto data přestane operátor nabízet nezpoplatněná data nad rámec datového limitu. To jinými slovy znamená, že jim přestane po vyčerpání datového balíčku připojení úplně fungovat, jak Novinky.cz informovaly již dříve. [celá zpráva]
Podle operátora ale tato změna není důvodem k tomu, aby mohli lidé bez sankcí ukončit své smlouvy. „Nezpoplatněná data nad rámec balíčku jsou pouze doplňkovou službou k hlasovým tarifům,“ uvedla na dotaz Novinek tisková mluvčí O2 Lucie Pecháčková.
Zdůraznila, že tímto krokem vychází operátor vstříc svým zákazníkům. „Při zpomalené rychlosti po vyčerpání základního objemu dat připojení nefunguje spolehlivě, stránky se nenačítají správně. Zákazníci jsou pak nespokojení a obracejí se na nás s tím, že se jedná o chybu sítě. Proto jsme se rozhodli zpomalená, nezpoplatněná data již nenabízet a zákazníkům dál nabízet data nad rámec základního objemu za výhodnou cenu,“ konstatovala mluvčí O2.
Účastníci se mohou svých práv domáhat v námitkovém řízení u ČTÚ.
Jiný názor má na celou problematiku ČTÚ. „Přistoupí-li operátor k úpravě datových tarifů a aplikace FUP, jde čistě o jeho obchodní rozhodnutí, na které má právo. V takovém případě ale musí být splněny všechny zákonem dané podmínky. Obecně tedy platí, že operátor musí patřičným způsobem informovat své zákazníky o chystané změně a umožnit jim na tuto změnu reagovat tím, že dovolí ukončit smlouvu na dobu určitou předčasně bez sankcí,“ odpověděl na dotaz Novinek mluvčí ČTÚ Martin Drtina.
Ten zároveň poradil, jak zákazníci mají postupovat, pokud jim připojení bude skutečně po 15. červenci odstřiženo. „Pokud zmiňovanou možnost účastníci nedostanou, mohou vyúčtování obsahující smluvní pokutu reklamovat a následně se svých práv domáhat v námitkovém řízení u ČTÚ,“ konstatoval Drtina.
O2: Lidé používají data, která pak nezaplatí
O2 obhajuje změnu tím, že podobná úprava není v Evropě vůbec výjimečná. „Nezpoplatněná data nad rámec datového limitu nenabízejí i další operátoři v Evropě. Patří sem například britští operátoři Tree a O2 nebo rakouský operátor A1,“ podotkla Pecháčková.
Sama však zároveň připustila, že jedním z důvodů této změny je současný trend narůstajícího počtu uživatelů, kteří bez řádné úhrady spotřebují násobně více dat, než si ve svém základním balíčku zaplatí. „Změna se týká 4 % zákazníků, kteří však spotřebují 13 % celkového objemu přenesených dat. Takový stav není férový vůči těm klientům, kteří si řádně hradí balíček s dostatečně vysokým datovým limitem,“ zdůraznila Pecháčková.
Změna se ale pochopitelně dotkne také uživatelů, kteří internet v mobilu nijak dramaticky nepoužívají a datový limit vyčerpají pouhý den či dva před koncem zúčtovacího období. Doposud takto krátké období mohli přečkat pouze s pomalejším připojením, podle nových pravidel se však nepřipojí vůbec.
Ceny balíčků a jejich velikost se budou lišit podle zvoleného mobilního tarifu. Například za 200MB balíček u tarifu Free O2 Plus lidé zaplatí bez koruny rovnou stovku. Ceny dalších balíčků naleznete v tabulce níže:
Ceny datových balíčků u O2 | ||
---|---|---|
Tarif | Balíček | Cena |
Free O2 60 | 50 MB | 49 Kč |
Free O2 Plus | 200 MB | 99 Kč |
Free CZ | 1,5 GB | 149 Kč |
Free Evropa | 3 GB | 199 Kč |
Kůl | 200 MB | 49 Kč |
Kůl 1 GB | 1 GB | 99 Kč |
Mobilní internet 1,5 GB | 1,5 GB | 149 Kč |
Mobilní internet 5 GB | 5 GB | 249 Kč |