Článek
Americký trh mobilních operátorů se v roce 2020 citelně zmenšil, když operátor T-Mobile US dokončil spojení s konkurentem Sprint. V podstatě se tak trojka trhu spojila se čtyřkou, čímž upevnila svoji pozici.
Zákazníkům se ale ještě více zmenšil už tak malý rybníček, ze kterého si mohli vybírat. Příliš na tom nezměnil ani fakt, že americké ministerstvo spravedlnosti a Federální komise pro spoje (FCC) podmiňovala spojení tím, že firmy prodají některé aktivity poskytovateli satelitní televize a internetu Dish Network.
Teoreticky tak vznikl nový, čtvrtý operátor, ale menší než byl původně Sprint, připomněl server Forbes.
Na data láká před prázdninami také T-Mobile, 100 GB nabídne za 300 Kč
Amazon chce změnit rovnováhu sil
Změnit rovnováhu sil se nyní snaží společnost Amazon, která podle agentury Bloomberg vyjednává s telekomunikačními firmami již šest až osm týdnů. Jednání jsou vedena údajně s T-Mobile US, částečně s AT&T a v neposlední řadě s Dish Network.
Na stole je údajně hned několik návrhů. Cíl je ale vždy stejný – nabídnout uživatelům levný či dokonce bezplatný mobilní tarif s neomezenými SMS zprávami a voláním. Zdroje Bloombergu sice nic nezmiňují o datovém plánu, ale lze předpokládat, že data by u nového tarifu byla také. Už jen kvůli tomu, že je Amazon ryze internetovou společností a snadný přístup lidí k webu je pro podnik klíčový.
Neomezené mobilní tarify se v USA nabízejí za 60 až 65 dolarů, tedy v přepočtu 1320 až 1430 Kč. Amazon údajně počítá s tím, že by takový tarif stál pouze 10 dolarů (220 korun). Anebo byl pro předplatitele služby Amazon Prime zcela zdarma.
Vše může skončit nezdarem
Internetový gigant totiž počítá s tím, že by bylo uzavřeno strategické partnerství s operátorem Dish Network, který by takto levný tarif pro zákazníky Amazonu nabízel. Ve hře je ale údajně i varianta, že by se stal samotný Amazon virtuálním operátorem, což by mu umožnilo stanovovat ceny podle vlastních pravidel – právě proto jsou vedena jednání i s dalšími operátory.
Osud jednání je ale značně nejistý a mohou dopadnout klidně i nezdarem. To je patrně i důvod, proč Amazon zatím všechny plány popírá. Zástupci společnosti v prohlášení pro Forbes uvedli, že „Amazon vždy zkoumá další výhody pro předplatitele Prime“, ale v tuto chvíli prý ještě nemá žádné bezprostřední plány na nabídku tarifu.
Případná dohoda s Amazonem by mohla pomoci satelitní televizi Dish, která se potýká s obtížemi, při její transformaci na silného mobilního operátora. Naopak největším americkým telekomunikačním operátorům, mezi které patří Verizon, AT&T a T-Mobile US, hrozí odliv zákazníků kvůli cenově atraktivnější nabídce od Amazonu.
Boj s konkurencí
Předplatitelé služby Amazon Prime v USA za řadu výhod platí ročně 139 dolarů (3070 Kč), případně 14,99 USD měsíčně (330 Kč). Za to získají rychlejší a bezplatné doručení objednávek z Amazonu, exkluzivní členské ceny i přístup ke streamovacím platformám pro video a hudbu.
V případě přidání neomezeného tarifu by se patrně cena předplatného zvýšila o zmiňovaných deset dolarů, ale Amazon by nabídku prezentoval jako bezplatný mobilní tarif. Lidé by totiž neplatili přímo za mobilní služby, ale za celý balík prémiových služeb v rámci služby Amazon Prime, mobilní tarif by byl jen jednou z výhod.
Podle analytické společnosti Consumer Intelligence Research Partners využívalo službu Amazon Prime v USA v březnu 167 milionů zákazníků, což odpovídá přibližně stavu z předchozího roku. Nový tarif má být jednou z cest, jak se snaží Amazon základnu uživatelů rozšířit.
Na americkém trhu mu totiž roste silná konkurence. Walmart nabízí vlastní prémiovou službu s podobnými výhodami pouze za 98 dolarů (2160 Kč), tedy o více jak třetinu levněji než Amazon.