Článek
U amerických obchodů Apple stáli v sobotu lidé několik hodin před zahájením prodeje fronty, a to přesto, že měli zboží zarezervované. V 09:00 místního času, kdy se iPady začaly prodávat, bylo například u Apple Store na rohu Páté avenue a 58. ulice několik tisíc lidí. Stáli ve frontě a čekali, až se dostanou do obchodu. Na místě bylo i několik desítek novinářů.
Ze zákazníků, kteří si z obchodu odnášeli krabici s novým přístrojem, se rázem staly celebrity. Pózovali fotografům a poskytovali rozhovory novinářům. Jednou z prvních zákaznic, která vyšla z obchodu, byla Isabelle z Belgie. "Čekala jsem před prodejnou od 05:00, jsem šťastná, že iPad mám. Mám už iPhone, se kterým jsem spokojená, ale tohle zařízení je větší, takže si na něm budu moci pohodlněji číst třeba knihy," řekla na místě.
V Evropě se začne novinka prodávat na konci dubna.
iPad jako přelomový výrobek
Dosavadní recenze vyzdvihovaly především zaměření na technicky méně zdatné uživatele, nízkou váhu, velkou výdrž na baterie či snadné ovládání. iPad podle nich má na to, aby na poli výpočetní techniky změnil pravidla hry. Pokud by se předpovědi expertů splnily, nebyl by to první přelomový výrobek, který Apple uvedl. Společnost z kalifornského Cupertina například stála za prvním masově rozšířeným osobním počítačem. Díky MP3 přehrávači iPod a obchodu iTunes zase provedla revoluci na trhu s digitální hudbou. Její iPhone, pokus o novou koncepci mobilního telefonu, se v posledních letech stal vzorem, který napodobují prakticky všichni ostatní výrobci.
Někteří odborníci očekávají, že podobné to bude i s iPadem. "Věřím, že toto nádherné zařízení s dotykovou obrazovkou od Applu by mohlo nesmírně změnit obor přenosných počítačů a ohrozit převahu laptopů. Jeho rozhraní ovládané prsty by nakonec mohlo předstihnout rozhraní ovládané myší, které mělo převahu několik desetiletí," uvedl recenzent The Wall Street Journal.
Podle některých analytiků by iPad mohl znamenat značnou vzpruhu i pro vydavatele tisku, který se v posledních letech v USA potýká se značnými poklesy prodejů. Pokud by se nové zařízení od Applu masově rozšířilo a firma zaznamenala s elektronickými knihami podobný úspěch jako s prodejem digitální hudby a videa, mohl by iPad pro vydavatele znamenat významný zdroj zisků. Na trhu elektronických knih se teď čeká souboj Applu s firmou Amazon, která jej se čtečkou Kindle dosud ve Spojených státech ovládá.
Zařízení má i mouchy
Kritici novinky nicméně poukazují na absenci některých technologií, jako například flashového videa, kamery, mikrofonu, čtečky paměťových karet nebo USB portu. Za nedostatek považují někteří i neschopnost provádět více operací najednou. V době, kdy stále více monitorů nebo televizorů používá poměr stran 16:9, je také poněkud archaické rozlišení obrazovky iPadu 4:3.
iPady, které půjdou do prodeje jako první, budou mít pouze bezdrátové připojení WiFi a budou stát 499, 599 a 699 dolarů (od 9400 do 13.200 Kč) podle kapacity uchování dat. Verze, které se připojí i na sítě třetí generace 3G, půjdou do prodeje během dubna, a to za 629, 729 a 829 dolarů.