Článek
Systém od Matsuka, který byl vyvinut ve spolupráci s Nvidií, má být v podstatě konkurencí pro videohovory a videokonference ve firmách. Místo plochých tváří na obrazovkách si lidé budou moci vygenerovat vlastní hologramy v reálném čase.
Stačit jim k tomu bude chytrý telefon s fotoaparátem, který je bude zabírat a přenášet jejich hologram do reálného světa. Klíčovým prvkem ale v takovém případě není samotný telefon, ale brýle pro rozšířenou realitu, právě pomocí nich totiž bude možné hologramy zobrazit klidně i uprostřed našeho obýváku.
MWC 2024: Týden plný mobilních novinek startuje
S pomocí AI
Je to možné právě díky platformě Nvidia Maxine, která využívá umělou inteligenci (AI) k vytvoření realistického očního kontaktu a výrazů obličeje.
„Holografická setkání představují budoucnost spolupráce a potkávání. Díky využití vývojářské platformy Nvidia Maxine pomáhá nové prostředí Matsuko uživatelům lépe udržovat oční kontakt a vidět přesné výrazy obličeje — obojí je nezbytné pro efektivní komunikaci a emocionální spojení,“ podotkl Chris Penrose, globální vedoucí rozvoje pro Telco ve společnosti Nvidia.
Jak to funguje v praxi, ukázali zástupci společnosti právě na veletrhu MWC 2024 ve španělské Barceloně. Využili k tomu brýle Apple Vision Pro a vysokorychlostní 5G připojení od operátora Telefónica.
Hologramy vypadají velmi reálně, interakce s dalšími lidmi je bez jakéhokoliv zpoždění či jiného omezení. V praxi ale bude samozřejmě záležet na tom, jak rychlá konektivita bude. Jaká je minimální nutná rychlost připojení, aby vše fungovalo bezproblémově, zástupci společnosti na výstavišti neprozradili.
„Naše 5G technologie dosahuje dostatečného výkonu pro holografická setkání. Ta změní způsob, jakým lidé komunikují a spolupracují,“ konstatoval David Moro, vedoucí servisních platforem a hlasové základní sítě ve společnosti Telefónica.
Co umí brýle Apple Vision Pro?
Brýle Vision Pro mají řadu sofistikovaných senzorů – ovládat je můžete rukama, hlasem, a dokonce i pohledem. Při demonstraci dovedností nových brýlí bylo vidět, jak se jejich majitel jen podívá na ikonu a ona se zvýrazní.
Stejně tak ale můžete s obrazem před sebou pracovat pomocí gest vlastních rukou, zabudované kamery je snímají a přenášejí celou interakci do virtuálního světa.
Apple navíc systém brýlí propojil s celým svým ekosystémem. Brýle Apple Vision Pro tak spolupracují s Macem, iPhonem, iPadem, iCloudem či Apple Watch. Místo toho, abyste se dívali na malý displej svého zařízení, necháte zářit klidně několik virtuálních obrazovek přímo před sebou.
I to totiž novinka umí, v podstatě vytvoří celou virtuální kancelář. Psát můžete na virtuální klávesnici nebo používat reálné periferie – bluetooth klávesnici, myš a touchpad.
A problémem není ani zhmotnit přímo ve vašem obýváku obří kino, ve kterém budete sledovat své oblíbené seriály nebo nový film. Podporovány jsou i hovory přes FaceTime. Apple totiž tvrdí, že nové brýle budou vhodné nejen pro použití doma, ale také na cestách.
Nejen pro Apple
Tvůrci se přesto netají tím, že podle nich holografické hovory v dohledné době předčí klasické videokonference a budou běžné jako klasické telefonní hovory. Na tvorbě celého systému pracují přitom již několik let.
„Naplňuje mě radostí, když vidím, jak uživatelé žasnou nad pocitem přítomnosti, očním kontaktem a celým spektrem emocí, které objevují s holografickými hovory,“ prohlásila Maria Virčíková, generální ředitelka společnosti Matsuko.
Holografické hovory nebudou k dispozici pouze pro brýle Apple Vision Pro, už nyní byla uvolněna testovací verze také pro systém Meta Quest. Lze očekávat, že další platformy budou postupně přibývat.
Virtuální vs. rozšířená realita
Pojmy virtuální a rozšířená realita jsou velmi často zaměňovány, přitom ale obě technologie pracují na odlišných principech.
Brýle pro virtuální realitu se snaží uživatele vtáhnout do simulovaného světa a jeho smysly zcela odříznout od toho skutečného. Oči tak zpravidla zcela zakrývá displej a na uších jsou umístěna sluchátka, která jsou velmi často součástí celého systému.
Systémy rozšířené reality většinou vypadají jako obyčejné brýle, přes které může uživatel vidět vše, co se děje okolo něho. Speciální displeje nebo kamery pak jen dokreslují virtuální předměty do skutečného prostoru. Vlastně tedy propojují virtuální svět s tím skutečným.