Článek
Finanční detaily nové dohody zástupci ani jednoho podniku oficiálně nekomentovali. Podle všeho je však obchod výhodný pro obě strany.
Americký Microsoft totiž díky dohodě získá silného partnera, prostřednictvím kterého bude schopný šířit svůj software mezi daleko více zákazníků. Řeč je především o kancelářském balíku Office a komunikačním programu Skype. Zda se dohoda týká také operačního systému Windows, zatím není jasné.
Čínská společnost Xiaomi, která patří mezi desítku největších mobilních výrobců na světě, naopak bude mít přístup k novým patentům amerického podniku a zároveň také k 1500 starších patentů. Ty budou převedeny právě na Xiaomi.
Krok Microsoftu je vcelku pochopitelný. Jeho mobilní verze Windows ani zdaleka neslaví tak velký úspěch jako konkurenční platforma Android. Zástupci softwarového gigantu se proto snaží navázat podobné dohody i s dalšími světovými výrobci mobilních zařízení, kteří upřednostňují právě Android.
Čínská produkce výrazně roste
Historicky je to vůbec poprvé, co Microsoft uzavřel podobnou dohodu s čínským podnikem. Popularita čínských výrobců ale neustále stoupá, a tak zástupci amerického softwarového gigantu patrně neměli na výběr.
To koneckonců dokládá i žebříček nejpopulárnějších mobilních výrobců analytické společnosti IDC. [celá zpráva]
Podle něj byla absolutní jedničkou v prvním čtvrtletí letošního roku jihokorejská společnost Samsung s tržním podílem 24,5 %. Druhé místo patřilo Applu, jehož iPhony měly podíl 18,3 % trhu. Zbylé tři příčky z první pětky získali čínští výrobci – společnosti Huawei, Oppo a Vivo. Jejich podíl se pohyboval od 4,3 % do 8,2 %.
I když podíl čínských podniků může se zdát v porovnání s Applem a Samsungem nízký, stoupající popularita čínských výrobců je i přesto viditelná na první pohled. Oběma zmiňovaným mobilním gigantům totiž podíly meziročně klesaly, zatímco zbylému trojlístku z Číny naopak stoupaly. Dokládá to následující tabulka.
Nejpopulárnější výrobci smartphonů v globálním měřítku | ||
---|---|---|
Výrobce | Podíl trhu za 1. čtvrtletí 2016 | Podíl trhu za 1. čtvrtletí 2015 |
Samsung | 24,5 % | 24,6 % |
Apple | 15,3 % | 18,3 % |
Huawei | 8,2 % | 5,2 % |
Oppo | 5,5 % | 2,2 % |
Vivo | 4,3 % | 1,9 % |
Ostatní | 42,3 % | 47,8 % |
Zdroj: IDC |