Článek
Počet provolaných minut přes mobilní sítě v Česku loni meziročně stoupl o 1,1 procenta na 27,9 miliardy. Největší podíl na tom měly SIM karty patřící soukromým osobám.
„Konkrétně se jednalo o 15,5 miliardy minut, na volání z firemních mobilních telefonů připadlo 11,1 miliardy minut,“ uvedl ředitel odboru statistik rozvoje společnosti ČSÚ Martin Mana. Zbylých 1,3 miliardy minut tvořilo roamingové volání.
Internet v mobilu má stále více Čechů, roste i objem přenesených dat
Pevné linky na ústupu
Další pokles naopak zaznamenalo využívání pevných linek. Lidé jejich prostřednictvím loni provolali celkem 958 130 minut, což bylo meziročně o téměř 9,5 procenta méně. Ještě v roce 2017 přitom podle dat ČSÚ lidé provolali v pevné síti více než 1,5 milionu minut za rok.
Kromě volání zákazníci využívají mobilní telefony stále častěji i k přístupu na internet. Ke konci loňského roku bylo v Česku 11,2 milionu SIM karet s aktivovanou hlasovou i datovou službou. Meziročně se zvýšil především počet zákazníků využívajících internet za měsíční tarif. Tato služba byla na konci roku 2023 aktivována na 9,3 milionu SIM karet, což bylo o 577 000 více než v předchozím roce a o 1,5 milionu více než v roce 2020.
Přes nárůst počtu zákazníků, kteří mají data v mobilu, zůstávají primárními způsoby připojení k internetu kabel či fixní bezdrátový internet. Na konci loňského roku byly v Česku aktivní více než čtyři miliony pevných přípojek, z nichž téměř 30 procent tvořily bezdrátové sítě ve volných pásmech, označované jako wifi. „Tento podíl je zdaleka nejvyšší ze všech zemí EU,“ dodali statistici.