Článek
Asociace doporučuje, aby si zákazník, který chce přejít od jednoho mobilního operátora k druhému, v prvé řadě vyřídil ukončení smluvního vztahu u opouštěné firmy. V případě, že zákazník podá platnou výpověď a hodlá si přenést své číslo, dostane u opouštěného operátora unikátní identifikační číslo.
"To je jedna z klíčových fází následného přenosu čísla. Unikátní identifikační číslo za prvé potvrzuje, že zákazník podal platnou výpověď u opouštěného operátora. A za druhé jde o velmi důležitý bezpečnostní prvek. Pokud nejste majitelem telefonního čísla, nemůžete tento unikátní kód dostat a číslo nikdy nepřenesete. Jinými slovy, tento systém znemožňuje, aby vám někdo ukradl vaše mobilní číslo," uvedla prezidentka asociace Michaela Renčínová.
Účastníci přenesli 1,5 miliónu čísel
Až zákazník podá platnou výpověď u stávajícího operátora a dostane identifikační číslo, u nového operátora si pak zvolí, jaké služby bude chtít využívat a případně s jakým tarifem a podá žádost o přenesení svého mobilního čísla. Od tohoto okamžiku půjde o automatizovaný proces, který končí čtvrtý den od zahájení přenosu čísla. Zákazník pak vloží do telefonu novou SIM kartu a začne využívat služby nového poskytovatele.
Podle statistiky Evropské komise trvá nejdéle přenesení čísla v Bulharsku, Nizozemsku a na Kypru, kde se bez něj uživatel musí obejít až pět dní. Evropský průměr z loňského roku je 1,3 dne. Jde přitom o dobu, kdy je číslo během přenášení nedostupné, nikoliv o dobu trvání celého přechodu od jednoho poskytovatele k druhému.
Od zavedení přenositelnosti telefonního čísla v mobilních sítích v roce 2006 přenesli účastníci 1,5 miliónu čísel. Za loňský rok to pak bylo 350 000 čísel.