Článek
Operátor doposud praktikoval stejně jako veškerá tuzemská konkurence tzv. FUP limit. Za touto zkratkou se skrývá anglický pojem Fair Use Policy (politika férového použití). V praxi tak měli uživatelé paušálních služeb nastaven určitý limit pro přenesená data – například 1 GB. Když jej vyčerpali, připojení se jim automaticky zpomalilo.
Pokud chtěli surfovat opět vyšší rychlostí, museli si dokoupit další datový balíček. To jinými slovy znamená, že pokud jim stačilo pomalé připojení, nikdo jejich přístup k internetu a počet stažených dat jakkoliv neomezoval.
To se ale od pátku mění. „Operátor O2 od poloviny července již nebude svým zákazníkům nabízet nezpoplatněná data nad rámec datového limitu,“ uvedla pro Novinky.cz tisková mluvčí operátora Lucie Pecháčková.
Kvůli virtuálním operátorům
Důvodů, které ke změně O2 přiměly, je více. Jedním z nich jsou prý nespokojení zákazníci. „Při zpomalené rychlosti po vyčerpání základního objemu dat připojení nefunguje spolehlivě, stránky se nenačítají správně. Zákazníci jsou pak nespokojení a obracejí se na nás s tím, že se jedná o chybu sítě. Proto jsme se rozhodli zpomalená, nezpoplatněná data již nenabízet a zákazníkům dál nabízet data nad rámec základního objemu za výhodnou cenu,“ konstatovala mluvčí O2.
Nezpoplatněná data nad rámec datového limitu nenabízejí ani další operátoři v Evropě.
O2 obhajuje změnu tím, že podobná úprava není v Evropě vůbec výjimečná. „Nezpoplatněná data nad rámec datového limitu nenabízejí ani další operátoři v Evropě. Patří sem například britští operátoři Tree a O2 nebo rakouský operátor A1,“ podotkla Pecháčková.
Ta zároveň naznačila, že změna přichází i kvůli virtuálním operátorům. „Operátor k úpravě fungování dat po vyčerpání jejich základního objemu v tarifu přistupuje také proto, aby vyhověl výzvě Českého telekomunikačního úřadu. Ten po O2 požaduje úpravu velkoobchodní nabídky pro virtuální operátory. Ta vychází z poměru výnosů a celkového objemu přenesených dat, ČTÚ však do výpočtu zahrnuje právě zmíněná nezpoplatněná data nad rámec datového limitu, která přitom žádný výnos negenerují,“ uvedla mluvčí O2.
„V případě, že objem spotřebovaných nezpoplatněných dat nad rámec datového limitu bude nadále růst, aniž by souběžně stoupaly výnosy, může se operátor dostat do absurdní situace, že by v konečném důsledku velkoobchodní nabídka klesla na nulu. Abychom byli schopni férově přizpůsobit velkoobchodní nabídku virtuálním operátorům, musíme upravit naši nabídku určenou rezidentním zákazníkům. A tímto opatřením je právě ukončení nabídky nezpoplatněných dat nad rámec datového limitu,“ dodala Pecháčková.
Ukončit smlouvu nepůjde
Pokud uživatelé budou chtít ukončit bez sankcí smlouvu, mají podle O2 smůlu. „Nezpoplatněná data nad rámec balíčku jsou pouze doplňkovou službou k hlasovým tarifům,“ objasnila mluvčí O2 důvody, proč nepůjde stávající smlouvy vypovědět ze sankcí.
Právě to ale vadí například spotřebitelské organizaci dTest, která se kvůli nemožnosti smlouvu vypovědět podala na O2 žalobu.
„Celá situace by se bývala mohla vyřešit, kdyby operátor informoval své zákazníky o možnosti ukončit smlouvu a nechal odejít bez sankcí ty, kterým se změna nelíbí,“ uvedl mluvčí dTestu Vojtěch Dřevíkovský.
Podobný názor má také Český telekomunikační úřad (ČTÚ). „Pokud zmiňovanou možnost účastníci nedostanou, mohou vyúčtování obsahující smluvní pokutu reklamovat a následně se svých práv domáhat v námitkovém řízení u ČTÚ,“ odpověděl na dotaz Novinek mluvčí ČTÚ Martin Drtina.
Konkurence změny nechystá
Konkurenční operátoři žádné podobné změny v datových tarifech nechystají. „Zákazník si může dokoupit data nad rámec základního balíčku. Pokud o tuto službu nemá zájem, dojde ke zpomalení přenosu dat na 20 kbit/s. Další změny v současné době nechystáme,“ řekla Novinkám mluvčí Vodafonu Markéta Kuklová.
Prakticky to samé potvrdila také mluvčí T-Mobilu Martina Kemrová: „Po vyčerpání datového limitu si zákazník může zvolit, zda chce pokračovat v omezené rychlosti stahování, nebo si data dokoupí.“
Ta však připustila, že to ale neplatí pro všechny nabídky růžového operátora. „Výjimkou jsou služby, které slouží jako internet pro příležitostné použití s nižším objemem dat, u nichž není možnost pokračovat ve snížené rychlosti aktivní, a datový tok se tedy zastaví,“ doplnila Kemrová.
To se nicméně týká především předplacenek, přesněji služeb Internet v mobilu na den a Twist internet v mobilu na týden. Z těch paušálních se to týká pouze tarifů S námi v sítích a S námi v síti, což je vcelku logické, protože zmiňované tarify mají FUP jen pár desítek MB a nejsou tedy primárně určeny pro příjem internetu.