Hlavní obsah

Milionová kampaň vnitra se rozjela, web proti lžím ale negarantuje pravdu

Informační kampaň vnitra, která má dle smluv vyjít až na 42 milionů korun, se dala do pohybu. Tvoří ji plakáty, které lákají na web nenaletet.cz, kde se mají lidé dozvědět „ověřené a skutečné informace“. Web je přitom poloprázdný a uživatele varuje, že provozovatel nenese odpovědnost za škodu způsobenou nesprávnou informací.

Foto: nenaletet.cz

Webová stránka Nenaletět.cz

Článek

„Chcete mít ověřené a skutečné informace? Podívejte se na nenaletet.cz,“ píše se na plakátech ministerstva vnitra. Na tomto webu se přitom čtenáři o moc víc nedozvědí.

Na jeho hlavní stránce jsou odkazy na tři články, každý má zhruba tři řádky a obsahuje podobné informace, jaké jsou na plakátě.

V archivu je následně 16 dalších krátkých článků s datováním od února do července letošního roku. „Informace a doporučení v archivních článcích odpovídají době jejich publikování. Provozovatel webu nenese odpovědnost za škodu způsobenou nesprávnou informací nebo radou, kterou by si čtenář udělal na základě článku, který v důsledku plynutí času obsahuje již neplatnou právní úpravu,“ varuje web.

Heslo „From the river…“ může být trestné, vzkazuje ministerstvo. Demonstranti v Praze hned reagovali

Domácí

Smyslem celé kampaně, která má dle uzavřených smluv stát až 42 milionů korun, je přitom bojovat s dezinformacemi a přinášet hodnověrné zprávy.

Vlaky, 150 měst a 3900 ploch

„Podle našich velmi relevantních čísel a sociologických průzkumů vychází, že 37 procent lidí v České republice nečerpá žádné informace ze zpravodajských zdrojů, 50 procent lidí v této zemi není spokojeno, jakým způsobem stát poskytuje informace,“ vysvětloval Právu důvody kampaně ministr vnitra Vít Rakušan (STAN).

Plakáty z říjnové vlny kampaně informovaly například o tom, že „šíření poplašné zprávy je trestný čin“, že „Česká republika je osmou nejbezpečnější zemí na světě“ nebo o tom, že „skončilo ruské vydírání plynem“.

Provozovatel webu nenese odpovědnost za škodu způsobenou nesprávnou informací nebo radou
Z webu Nenaletet.cz

Její další část bude podle šéfa odboru komunikace vnitra Miroslava Jašurka následovat po Novém roce. Témata zatím resort ladí.

Jak Právo informovalo v září, ministerstvo na plakátovou kampaň uzavřelo dvě rámcové dohody na 42 milionů korun, obě se společností Omnimedia. Jednu za 18 milionů korun za plakáty ve vlacích a druhou za 24 milionů korun za plakáty v obcích a městech.

Dohoda na více než 24 milionů

Dražší smlouvu však později zrušilo a v listopadu nahradilo rámcovou dohodou se společností Media Age, opět na více než 24 milionů korun. Firma má vnitru zajistit distribuci, vylepení, údržbu a reinstalaci plakátů ve městech a obcích.

Jednat se má o minimálně 150 měst dle počtu obyvatel a 3900 výlepových ploch. Kampaň má běžet ve 14denních cyklech. Cena jednoho z nich má vyjít na 1,4 milionu korun.

Jak Právo již informovalo, běžet by měla celý rok až do listopadu 2024, tedy i v průběhu evropských a krajských voleb.

„Je to čistě informativní kampaň, nemáme tam žádné tváře politiků, žádná loga. Máme tam například informace o tom, kde se dá zažádat o příspěvek na bydlení, jak to vypadá s energetickou zabezpečeností na tuto zimu, že žádná krize nehrozí. Máme k tomu webové stránky pro online schopné kompetentní lidi,“ popsal Právu Rakušan.

V Česku je zablokováno 1458 internetových domén

Internet a PC

Výběr článků

Načítám