Článek
Zápletka začíná u Černé brány Mordoru, kde trojice orkských kapitánů povraždí rodinu hraničáře – Taliona, včetně jeho samotného. Jenže Talion má štěstí a těsně před úmrtím jej někdo prokleje a spojí ho s tajemným duchem pomsty. Díky tomuto prokletí je Talionovi odepřena smrt, dokud se nepomstí třem kapitánům, kteří ho připravili o život svých milovaných. Během tohoto konání bude také odkrývat paměť tajemného přízraku, se kterým je spojen a který mu dává speciální schopnosti.
Hratelnost až nepříjemně připomíná slavnou sérii Assasin‘s Creed nebo poslední tituly s Batmanem. Hráč má k dispozici otevřený svět, který je rozdělen na větší herní mapy, jež obsahují několik příběhových úkolů a větší počet těch vedlejších. Ze série Assasin‘s Creed si hlavně bere otevřený svět, odemykání aktivit pomocí vyšplhání se na vysokou věž, tiché zabíjení a z Batmana zase zábavný a těžce návykový soubojový systém, který brutalitou vůbec nešetří.
Aby se neřeklo, že Shadow of Mordor pouze kopíruje úspěšné mechaniky, tak přináší také něco nového. Je to nemesis systém. Ve zkratce se jedná o jakousi hierarchii skřetů. K tomu, aby se hráč dostal k trojici kapitánů, se však musí probojovat přes hromadu pobočníků, kteří jsou pod nimi. Hráč tak přímo ovlivňuje vztahy mezi vybranými orky. Díky přízraku, se kterým je hráč spojen, tak vyslýchá pobočníky a zjišťuje slabiny silnějších kapitánů, vytváří rozepře mezi orky samotnými nebo jim posílá výhrůžky smrtí.
Kouzlo samotného systému je ale v reakci na hráčovu smrt. Pokud hráč zemře, tak ork, který ho zabil, je povýšen na novou hodnost. Ve finále to funguje tak, že pokud hráč často umírá, tak posilňuje Sauronovu armádu. Pokud však přežívá a eliminuje jednoho orka za druhým, tak ji oslabuje. Vtipné jsou také reakce orků, kteří hráče zabili, když s nimi znovu bojuje. Orkové se tak zmiňují, že tentokrát už v tom hrobě zůstanete, a vychloubají se tím, že jsou nepřemožitelní.
Za veškeré činnosti, které hráč dělá, ho hra odměňuje zkušenostmi. Tyto zkušenosti se pak uplatňují v odemykání nových schopností jak pro Taliona samotného, tak pro tajemného ducha, se kterým je hráč spojen. Například schopnost, kdy hráč ovládne mysl orků a pak je všechny v jeden moment zabije efektivním výbuchem hlavy, je k nezaplacení. Mimo to je hráč odměněn za zabití silnějších orků speciálními runami, které lze vložit do zbraní a upravit tak jejich účinnost. Rozhodně se také vyplatí investovat do lepšího ovládnutí mocných šelem – Caragorů.
Grafická stránka hry se také povedla. Vývojáři sice museli udělat pár kompromisů, jelikož vychází i na starou generací konzolí, ale ve výsledku se jedná o ten povedenější kousek. Zaujmou hlavně detaily orků. Ať už jde o samotné obličeje, tak textury, které pokrývají jejich těla. Kvůli účasti slavných dabérů, jako je Troy Baker (Joel z The Last of Us, Booker z Bioshock: Infinite), Nolan North (Drake z Uncharted) nebo Jennifer Hale (Shepardová z Mass Effect), je zvuková stránka povedená. Ať už jde o profesionální hlasy, nebo o soundtrack.
Shadow of Mordor tak potvrzuje, že ne vždy jsou hry podle knih či filmů selháním. Možná se může zdát, že si vývojáři půjčili až mnoho z konkurenčních značek, jako je Assasin´s Creed nebo z Batmana, ale pokud se inspirovali, tak to udělali sakra dobře. Nabízejí hromadu zábavy, brutální soubojový systém a sympatickou hlavní dvojici. Přesně takovou hru si tato značka zasloužila.
Middle-earth: Shadow of Mordor vyšlo pro osobní počítače, konzole staré generace (PlayStation 3, Xbox 360) a na novou generaci (PlayStation 4, Xbox One).