Článek
Facebook sdílel především data, která byla využívána k nejrůznějším marketingovým účelům. S ohledem na dřívější nepříliš transparentní politiku Facebooku však samotní uživatelé prakticky nemohli zjistit, kdo a jak jejich data zneužívá.
O to zajímavější je přehled všech společností, se kterými tento internetový gigant spolupracoval. Přehled shrnuje tabulka níže. Sluší se podotknout, že s drtivou většinou společností Facebook již ukončil spolupráci.
V seznamu přitom figurují i společnosti, které již dříve odmítly, že by od Facebooku data o uživatelích získávaly. Uvedla to například společnosti Apple. [celá zpráva]
Symbol * v přehledu označuje partnerství, jejichž ukončení je naplánováno na letošní rok, symbol ** pak subjekty, s nimiž bude spolupráce pokračovat i nadále, ale bude značně omezena. Partnerské společnosti například tak již nebudou mít přístup k datům přátel sledovaného uživatele.
Navázaná partnerství Facebooku |
---|
Accedo |
Acer |
Airtel |
Alcatel/TCL |
Alibaba** |
Amazon* |
Apple* |
AT |
* |
HP/Palm |
HTC |
Huawei |
INQ |
Kodak |
LG |
MediaTek/Mstar |
Microsoft |
Miyowa/Hape Esia |
Motorola/Lenovo |
Mozilla** |
Myriad* |
Nexian |
Nokia* |
Nuance |
O2 |
Opentech ENG |
Opera Software** |
OPPO |
Orange |
Pantech |
PocketNet |
Qualcomm |
Samsung* |
Sony |
Sprint |
T-Mobile |
TIM |
Tobii* |
U2topia* |
Verisign |
Verizon |
Virgin Mobile |
Vodafone* |
Warner Bros |
Western Digital |
Yahoo* |
Zing Mobile* |
* spolupráce bude ukončena letošní rok / ** spolupráce bude pokračovat, ale bude značně omezena |
Boj o Bílý dům
Facebook je v posledních měsících pod drobnohledem úřadů i ochránců osobních dat. Celá kauza vypukla v polovině března, kdy se ukázalo, že data zhruba 87 miliónů uživatelských účtů na Facebooku zneužila právě společnost Cambridge Analytica. A to při vývoji softwarových nástrojů pro podporu kampaně Donalda Trumpa během volby amerického prezidenta.
Cambridge Analytica měla oficiálně vyvíjet program pro předpověď preferencí voličů, ve skutečnosti však bylo snahou firmy ovlivnit jejich rozhodování. Aplikace totiž čerpala privátní data z profilů desítek miliónů uživatelů a celý systém následně utvářel profil voličů, mezi které pak cíleně distribuoval politickou reklamu.
Facebook zároveň oznámil, že údaje prakticky všech uživatelů ze stejnojmenné sociální sítě se mohly relativně snadno dostat do nepovolaných rukou.
Bylo to dáno tím, že Facebook umožňoval prakticky od svého vzniku hledat osoby podle e-mailu či telefonu, což mohli takzvaní sběrači dat zneužít. Tato funkce byla již zablokována. [celá zpráva]