Hlavní obsah

Meta nesmí využívat osobní údaje pro cílenou reklamu, zavelel evropský regulátor

Brusel/Dublin

Evropský regulátor zakázal americké internetové společnosti Meta Platforms využívat osobní údaje pro cílenou reklamu ve všech zemích EU a Evropského hospodářského prostoru. Evropský sbor pro ochranu osobních údajů o tom informoval v tiskové zprávě. Zákaz přichází krátce poté, co Meta oznámila, že v Evropě v souladu s regulací EU nabídne placené verze sociálních sítí Facebook a Instagram bez zobrazování reklam.

Foto: Dado Ruvic, Reuters

Logo firmy Meta

Článek

Podle agentury Reuters hrozí Metě v EU kvůli cílené reklamě pokuta. Činit by mohla až čtyři procenta jejího celosvětového obratu. Americká firma ujišťuje, že s evropskými úřady spolupracuje.

Zákaz personalizované reklamy uložilo společnosti Meta, která provozuje mimo jiné platformy Facebook a Instagram, nejprve Norsko. To není členem EU, ale je jednou ze zemí Evropského hospodářského prostoru (EHP), jenž vedle unijních států a Norska zahrnuje také Island a Lichtenštejnsko. Regulátor Evropského sboru pro ochranu osobních údajů (EDPB) ve čtvrtek oznámil jeho rozšíření na všechny země EU a EHP.

Irsko si došláplo na Facebook a Instagram. Padla pokuta 390 milionů eur

Internet a PC

Dva týdny na realizaci

Rozhodnutí EDPB nařizuje irskému úřadu pro ochranu osobních údajů, aby do dvou týdnů firmě uložil trvalý zákaz používání této takzvané behaviorální reklamy. Evropské ústředí společnosti Meta sídlí právě v Irsku.

Zákaz takové reklamy, která cílí na uživatele díky sběru jeho osobních údajů, je pro Metu komplikací. Firma se dlouho snahám o omezení této praxe bránila.

„Dne 27. října přijal EDPB naléhavé závazné rozhodnutí… o zákazu zpracovávání osobních údajů pro behaviorální reklamu na právním základě smlouvy a oprávněného zájmu v celém Evropském hospodářském prostoru,“ uvedl úřad.

Členové EDPB o našich plánech vědí už několik týdnů a my jsme s nimi plně spolupracovali, abychom dospěli k uspokojivému výsledku pro všechny strany.
mluvčí Facebooku

Meta v reakci na zprávu evropského regulátora odkázala na své dřívější prohlášení, že uživatelům v EU a EHP poskytne možnost vyjádřit souhlas s cílováním reklamy a v listopadu nabídne model předplatného bez reklam tak, aby vyhověla regulačním požadavkům.

„Členové EDPB o tomto plánu vědí už několik týdnů a my jsme s nimi už plně spolupracovali, abychom dospěli k uspokojivému výsledku pro všechny strany,“ uvedl mluvčí společnosti. „Tento vývoj neoprávněně ignoruje tento pečlivý a důkladný regulační proces,“ dodal.

Dražší verze pro mobily

Placený a bezplatný přístup se liší pouze v zobrazované reklamě. Pokud lidé zaplatí měsíční poplatek, nebudou se jim reklamy na této platformě již zobrazovat. Předplatné se přitom liší podle toho, z jaké platformy chcete na síť přistupovat. V případě použití klasického počítače poplatek činí 9,99 eura měsíčně (245 Kč).

Dražší přístup mají majitelé chytrých telefonů a tabletů s operačními systémy Android a iOS. Předplatné ve výši 12,99 eura (319 Kč) měsíčně totiž zohledňuje poplatky, které Meta musí platit provozovatelům oficiálních obchodů na těchto platformách, tedy společnostem Google i Apple.

Předplatné, které by kombinovalo jak desktopové počítače, tak mobilní zařízení, představeno nebylo.

Evropa je pro Metu druhým nejvýnosnějším regionem po Severní Americe. Finanční ředitelka firmy Susan Li v dubnu uvedla, že reklama v EU tvoří zhruba deset procent celkových obchodních aktivit společnosti.

Placený Facebook a Instagram jsou v Evropě realitou. Jde to ale i zadarmo

Internet a PC

Související články

Výběr článků

Načítám