Článek
Zástupci Mety o svých plánech zatím oficiálně neinformovali. Deník The New York Times se nicméně odvolává na informace ze zdrojů obeznámených s plány společnosti.
I když to nemusí být na první pohled patrné, hlavním záměrem společnosti Meta není vymámit z uživatelů peníze navíc, ale vyhovět regulační politice EU.
Regulátoři se totiž v poslední době stále více zaměřují na velké internetové platformy a na to, jak sbírají osobní data uživatelů k lepšímu cílení reklamních příspěvků.
Milionová pokuta každý den, Meta žádá norský soud o pardon
Nabídka placených verzí Facebooku a Instagramu bez reklam by tak mohla pomoci americkému internetovému gigantu rozptýlit obavy evropských regulátorů ohledně ochrany soukromí. V praxi by totiž poskytla uživatelům alternativu k reklamním službám, které využívají analýzu osobních údajů.
Zákaz a miliardová pokuta
V červenci tohoto roku zakázal Nejvyšší soud EU firmě Meta prakticky kombinovat údaje shromážděné o uživatelích napříč svými platformami a z jiných webových stránek a aplikací, pokud nezíská výslovný souhlas uživatelů.
Irský úřad pro ochranu osobních údajů (DPC) na firmu v lednu uvalil pokutu ve výši 390 milionů eur (zhruba 9,4 miliardy Kč) za to, že uživatele nutila akceptovat cílenou reklamu jako podmínku pro používání sítě Facebook.
Irsko si došláplo na Facebook a Instagram. Padla pokuta 390 milionů eur
Radikální změna obchodního modelu
Zatím však není jasné, kolik by placené verze měly stát a kdy přesně by měly být spuštěny. Meta by však nadále nabízela také bezplatné verze s reklamou, uvedly zdroje deníku.
Mluvčí společnosti Meta odmítl informace zveřejněné v deníku The New York Times jakkoliv komentovat.
Prakticky od samotného vzniku Facebooku se obchodní model této sociální sítě nijak nezměnil. Pro uživatele je síť podobně jako Instagram nabízena zcela zadarmo, poskytovatelé služby vydělávají pouze na zobrazované reklamě, kterou si jednotlivé firmy platí, aby oslovily co největší podíl uživatelů.
Evropa je podle deníku pro Metu druhým nejvýnosnějším regionem po Severní Americe. Finanční ředitelka firmy Susan Li uvedla v dubnu, že reklama v Evropské unii tvoří zhruba deset procent celkových obchodních aktivit společnosti.
Anketa
Síť Threads v Evropě není
Meta zatím kvůli nejistotě ohledně regulace ochrany osobních údajů nespustila svou novou síť Threads v EU. Jde o přímou konkurenci pro síť X (dříve Twitter), která patří americkému miliardáři Elonu Muskovi.
Síť spustila společnost Meta Platforms v noci ze středy 5. července na čtvrtek 6. července. Už po prvních pěti dnech bylo jasné, že půjde o naprostý hit. Aplikaci si totiž stáhlo 100 milionů lidí.
Aplikace Threads se vzhledem i funkčností velmi podobná Twitteru, důraz je tedy na rozdíl od Facebooku kladen na krátké textové příspěvky, jejichž maximální délka může činit 500 znaků. Na síti mohou být nicméně sdíleny také fotografie či videa s délkou až pět minut.