Článek
Squid se prezentoval jako kryptoměna, kterou si lidé kupují, aby mohli hrát on-line hry. Hraním si mohou vydělat další mince. Ty lze v reálném světě převádět na peníze nebo na jiné kryptoměny.
Seriál Hra na oliheň, v němž skupina lidí s finančními problémy hraje o přežití dětské hry, se stal světovým hitem. On-line hra inspirovaná seriálem měla odstartovat v listopadu.
Podle technologického webu Gizmodo si vývojáři squidu přišli odhadem na 3,38 milionu dolarů (74,7 milionu Kč).
Odborníci na kryptoměny upozorňovali na několik varovných signálů, že se pravděpodobně jedná o podvod. Nejvýmluvnější podle nich bylo, že lidé mince squidu nemohli znovu prodat. Kritici také poukazovali na to, že webové stránky propagující squid a chystanou hru obsahovaly mnoho pravopisných a gramatických chyb. Web ale zmizel a spolu s ním též účty na sociálních sítích, které squidu dělaly reklamu.
Kryptoměnu bylo možné koupit na decentralizovaných kryptoburzách, například na PancakeSwap či DODO, které umožňují kupujícím spojit se přímo s prodejci, bez nějakého centrálního orgánu.
„Král Romů” přichází s kryptoměnou gipsycoin
Bitcoiny a další virtuální měny
Virtuálních měn existuje mnoho. Jednou z nejstarších a aktuálně nejpopulárnějších jsou tzv. bitcoiny. Ty vznikly už v roce 2009, větší popularitě se ale těší v posledních letech. Tato měna byla vytvořena tak, aby se nedala ovlivňovat žádnou vládou ani centrální bankou.
Kybernetické mince „razí“ síť počítačů se specializovaným softwarem naprogramovaným tak, aby uvolňoval nové mince stabilním, ale stále klesajícím tempem. Počet mincí v oběhu má dosáhnout nakonec 21 milionů, stát se tak má kolem roku 2140.