Článek
Kurátoři "ošetřovali" sekci trendy od roku 2014, kdy si firma tyto externí pracovníky začala najímat. Šlo o skupinu mladých novinářů z prestižních univerzit na východním pobřeží USA.
Serveru Gizmodo se podařilo vyzpovídat jednoho z nich. Podle něj dostávali tito pracovníci od svých vedoucích instrukce, aby do trendů vkládali vybrané zprávy, které by se tam na základě automatického výběru podle oblíbenosti nedostaly, ale manažeři je považovali za důležité.
KOMENTÁŘ DNE: | |
---|---|
Očima Saši Mitrofanova: Srážka aligátora s čápem |
Sami kurátoři pak podle svého politického smýšlení odstraňovali některá, vesměs konzervativní témata. Měli také instrukce, aby do trendů nedávali zprávy o samotném Facebooku.
Se zprávami se prý už manipulovat nebude
Firma přitom prohlašuje, že kolonka trendy odráží výlučně oblíbenost témat mezi uživateli. Podle zdrojů Gizmodo firma od manipulace s výběrem zpráv v poslední době "po vylepšení svých algoritmů" upouští.
Kurátoři podle zdroje Gizmodo blokovali například zprávy o konferencích amerických konzervativců, o podezřelém postupu federálního daňového úřadu proti konzervativním skupinám před prezidentskými volbami roku 2012, o úspěšném boji guvernéra Wisconsinu Scotta Walkera proti odborům státních zaměstnanců nebo zprávy z populárního konzervativního agregátoru zpráv Drudge Report. Šlo přitom vždy o zprávy, které algoritmus do trendů zařazoval.
Jako tradiční média...
Zpravodajská sekce Facebooku se tedy chová úplně stejně jako běžná redakce tradičních médií, píše Gizmodo. To znamená, že její produkce odráží politické sklony redaktorů a institucionální požadavky příslušné korporace.
V přímém rozporu s tím, co Facebook o tomto servisu tvrdí, pomáhají kurátoři diktovat, co budou uživatelé sociální sítě v každé dané chvíli číst. Facebook má po celém světě asi 1,6 miliardy uživatelů.
Facebook po zprávě serveru Gizmodo agentuře Reuters sdělil, že pro udržování neutrality v sekci trendy má "přísné předpisy", které nedovolují potlačování určitých politických pohledů ani preferování jednoho názoru na úkor druhého. Na přímou otázku, zda pracovníci Facebooku blokovali konzervativní témata, ale firma přímo neodpověděla.