Hlavní obsah

Kam kráčí herní konzole nové generace?

Konzole nové generace jsou stále ve vývoji, a přestože ještě ani dnes neznáme jejich přesná jména, jedno víme jistě - hranice reality konzolového hraní se opět posunou o notný kus kupředu.

Foto: Monika Czabeová

Basketbal Olomouc

Článek

Sony, Microsoft a Nintendo očekávají, že uvedou na trh nové konzolové přístroje v průběhu příštích 18 měsíců.

Specifikace Playstation 3

Detaily Playstationu 3 (PS3) od Sony ještě nebyly přesně specifikovány, ovšem již dnes je jasné, že tato konzole bude mít obrovský výpočetní potenciál.

O její pohon se mají postarat čtyři Cell procesory, které jsou na dnešní dobu minimálně po stránce technologické velmi pokrokové. Jediné Cell čip se skládá z devíti jader (obdoba přicházejících multiprocesorů společností Intel a AMD) a může dosahovat frekvence až 4,6GHz. Základy CPU Cell položila IBM ve svém PowerPC G5 jádru. Na jeho konečném vývoji se krom Sony podílí také Toshiba.

Rony Armes, generální manažer zastupující evropskou video-herní sekci firmy Electronic Arts (EA), říká, že "možná víme jaký bude konečný výkon PS3, avšak zatím se stále pohybujeme v rovině dohadů".

Xbox2 vypadá také slibně

Microsoft je prozatím jedinou společností, která EA poskytla referenční kit svého čistě herního přístroje Xbox 2 (zatím znám jako Xenon). EA, dle vyjádření Ronyho Armese, však stále čeká na předprodukční verze nejen konzole od Sony, ale i od Nintenda (Revolution), která je dalším kandidátem na post nejprodávanějšího a nejočekávanějšího přístroje.

Microsoft je společností, která svůj přístroj stejně jako Sony staví na jádru pocházejícím z dílen IBM (Power5). O výpočet 3D scény se bude starat firma ATI s jádrem vybaveném architekturou R500, které se posléze objeví i v desktopových počítačích.

Hlasujte v anketě pod článkem:
Vlastníte jakoukoli herní konzoli?

AI je kamenem úrazu současných her

Konzole nové generace by tak konečně mohly mít dostatek výpočetního výkonu na to, aby se dokázaly vypořádat se softwarem, který se dnes svým audio-vizuálním ztvárněním řadí mezi vrcholy herního průmyslu (Half-Life 2, DOOM III). Kámen úrazu většiny dosavadních her již neleží v jejich grafickém ztvárnění, které se mnohdy blíží renderovaným animacím známých například z filmu Final Fantasy, Shrek, atd..., ale v umělé inteligenci, jež se hráči snaží oponovat - zatím bohužel značně nevalně.

AI (Artifical Inteligence) si dokonce z úst některých českých hráčů vysloužila hanlivou přezdívku UD (Umělá Demence). Vývojáří zatím rozpačitou AI většiny herních programů v čele s nejnovějším DOOMem III nahrazují naskriptovanými sekvencemi (tedy úseky hry, kdy je předem jasně dáno, že za druhými dveřmi vpravo za vašimi zády vyskočí bezhlavý kostlivec a vybaven brokovnicí vás rychle odkáže na load pozici, ze které si už podruhé dáte pozor a jeho útok vás nezaskočí = nezabije...). 

Nové konzole v čele s PS3 a Xbox2 se budou snažit tuto nemilou situaci zvrátit - výpočetní výkon by na toto mít měly. Další otázkou však je, jak jej dokáží využít herní designéři a vývojáři.

Anketa

Vlastníte jakoukoli herní konzoli?
Ano
26,4 %
Ano, často ji využívám
9,4 %
Ne, PC je lepší
52,8 %
Uvažuji o nákupu Xbox2/PS3/Nintenda Revolution
11,4 %
HLASOVÁNÍ SKONČILO: Celkem hlasovalo 583 čtenářů.

Specifikace Xbox2 konzole jsou známy

  • CPU (Procesor): Čip se třemi jádry vyvinutý IBM (65nm, 64-bit, 3.5GHz+)
  • Grafické jádro: GPU s R500 architekturou (500MHz+, Shader Model 3.0, 256-512MB unified (sdílené) RAM)
  • Audio: 5.1 / 7.1 Dolby Digital, DVD kvalita výstupu
  • Pevný disk: 80GB+
  • I/O: 4 x USB 2.0, Scart, 10/100Mbps LAN, Wi-Fi
Související témata:

Výběr článků

Načítám