Článek
Je pravda, že profesionální objektivy vrcholných modelů digitálních zrcadlovek dokážou doslova kreslit, ale ani sebelepší technika nezvládne pořídit smysluplný snímek bez uvědomělého fotografa. Než zmáčknete spoušť, je tedy nutné se zamyslet nad kompozicí momentky.
Chyby kompozice jsou totiž u začínajících fotografů velmi časté. Většina lidí focené objekty zpravidla umisťuje na samotný střed fotografie, případně místo dominantní postavy zabírá nepodstatné okolí. Daleko vhodnější je u focení krajiny, budov i osob používat tzv. třetinovou kompozici.
V takovém případě si v podstatě celý záběr rozdělíte na devět stejných dílů – tři vodorovné a tři svislé čáry. Některé fotoaparáty dokonce přesně takové rozdělení umí zobrazit na displeji ještě před zmáčknutím spouště. Hlavní objekt by pak měl být umístěn na jednu z těchto čar, ideálně přímo na jejich průsečíky.
Fotoaparáty Olympus jen tak neskončí, jen se výroby ujme někdo jiný
Rušivé prvky v pozadí
Velký pozor je nutné dávat také na rušivé prvky v pozadí. Je velmi nežádoucí, když například focené postavě vyrůstá z hlavy strom. Přitom stačí, aby fotograf udělal jeden krok stranou, a je po problému.
Při focení postav je dobré myslet také na to, jakým směrem se hlavní aktér na momentce dívá nebo jakým směrem má natočené tělo. Vhodné je nechat mu „v pohledu“ dostatek prostoru. Pokud tedy focená postava kouká doprava, měla by být umístěna spíše v levé části snímku.
Totéž platí například při focení pohybujících se objektů – například jedoucích automobilů. Dostatek prostoru přidá našim momentkám celistvost zachyceného příběhu.
Povedené momentky se dají pořídit i levným fotoaparátem.
Profesionální nádech momentkám dodáme i správným ostřením a prací s hloubkou ostrosti, nebojte se při tom experimentovat. Snímek má totiž zcela jiný nádech, pokud zaostříte popředí nebo pozadí. V takovém případě je nutné zvolit již na fotoaparátu manuální či poloautomatický režim a nastavit clonové číslo na co nejnižší hodnotu.
Velmi efektně například vypadá orámování momentek přirozenými prvky v daném prostředí. Například při focení krajiny můžete nechat v popředí rozmazaný strom a větev, případně nějaký architektonický prvek zachytit zpoza podloubí.
Špatné světelné podmínky
Velkou výzvou je focení v tmavém prostředí. Většina lidí se bohužel mylně domnívá, že takové momentky je potřeba fotit s použitím blesku, opak je ale pravdou.
Daleko lepší je naučit se fotit bez blesku, což je možné pouze při nastavení některých pokročilých funkcí fotoaparátu. Řeč je především o citlivosti (ISO), některé moderní modely mají citlivost tak vysokou, že dovedou bez nadsázky noc proměnit v den.
Moderní smartphony dovedou se snímky v noci kouzlit
Počítat je ale nutné s tím, že s rostoucími hodnotami ISO je ve výsledných momentkách patrný šum, který nepůsobí vůbec dobře. Vyšší hodnoty ISO totiž zvládají až dražší fotoaparáty. U levnějších se to dá vyřešit tak, že momentky převedete do odstínů černé a bílé, digitální šum pak vypadá jako zrno u analogových fotoaparátů.
Pokud nefotíte zrovna nějaký pohybující se objekt, můžete zkusit také experimentovat v poloautomatickém či manuálním režimu s časem závěrky. Čím delší čas nastavíte, tím je objektiv schopen pojmout více světla a udělat zdařilé momentky i bez vyšších hodnot ISO.
Pozor je ale nutné dávat na to, aby fotky nebyly rozmazané. Při delších časech je nutné již používat stativ. Případně si můžete pomoci předměty, které se nachází zrovna ve vašem okolí. Fotoaparát můžete položit na židli nebo širší zábradlí, případně jej opřít před zmáčknutím spouště o stěnu či nějakou značku.
Nepodceňovat zálohování
Na dovolené, případně hned po příjezdu domů, je vhodné fotografie zálohovat. Poničení nebo odcizení fotoaparátu totiž není zas tak nemožné, jak by se mohlo zdát. Vhodné je každý den ukládat vše do počítače nebo na jiné záznamové médium.
Odborníci nedoporučují zálohovat fotografie na CD nosiče. Kvůli svým vlastnostem by totiž data nemusela být za pár let čitelná. Posloužit mohou například externí pevné disky, některé se vysloveně na zálohy zaměřují. Některé modely mají čtečky paměťových karet, jiné se dají zase připojit rovnou k fotoaparátu či mobilu. Používat počítač na cestách tedy není třeba.
Zálohovat fotografie je vhodné například na externí disky. Zajímavou volbou může být i tvorba fotoknihy, což je v podstatě obdoba klasických fotoalb. I tak lze důležité momentky uchovat, aby je neohrozila porucha karty nebo fotoaparátu.
Nejen mobily, ale i disky. Čtečky otisků prstů slibují vyšší bezpečnost
Může se vám hodit na Zboží.cz: