Článek
Twitter na svém firemním blogu oznámil dvě novinky. Pravidlo o odstraňování tweetů se "škodlivými falešnými či zavádějícími narativy" o vakcínách má vstoupit v platnost v pondělí. Na začátku příštího roku pak chce sociální síť začít přidávat speciální upozornění k příspěvkům, které nejsou zjevně nepravdivé, avšak šíří "nepotvrzené zvěsti, sporná tvrzení a neúplné či z kontextu vytržené informace o vakcínách".
Z tiskového prohlášení nebylo zcela jasné, zda se budou avizované postupy vztahovat i na tweety v jiném než anglickém jazyce. Twitter ovšem uvádí, že bude pravidla vymáhat za úzké spolupráce se zdravotnickými orgány po celém světě.
YouTube bude mazat videa šířící dezinformace o volbách v USA
Odstraňování příspěvků může platforma po uživatelích vyžadovat, když by naznačovali, že vakcíny byly vyvinuty s cílem způsobit zdravotní problémy či monitorovat obyvatele. Pravidlo se dále týká "obecně vyvrácených" tvrzení o škodlivých účincích vakcinace a nepravdivých výroků, že covid-19 není skutečná nemoc a očkování je tudíž zbytečné. Twitter prý bude při vymáhání opatření upřednostňovat odstraňování "těch nejškodlivějších" dezinformací.
Na sociálních sítích se v posledních týdnech a měsících vyrojily nejrůznější spiklenecké teorie o očkovacích látkách proti koronaviru, které se postupně začínají podávat mimo klinické testy. Podle americké televize NBC News odpůrci vakcín už před měsíci zahájili "organizované kampaně" a šíří například divoké spekulace o očkovacích látkách s mikročipy.
Opatření mířící proti obsahu tohoto typu na začátku měsíce oznámila společnost Facebook, odstraňování videí s nepravdami o vakcínách avizoval YouTube už v říjnu.
Dezinformace často šíří samotní uživatelé
Velmi často se hoaxy a dezinformace šíří prostřednictvím sociálních sítí, jako je například Facebook či Twitter. I když se internetoví giganti snaží proti tomu bojovat, práci jim znesnadňují samotní uživatelé.
Smyšlené zprávy totiž často šíří dál – jednoduše věří tomu, co si na internetu přečtou. Není výjimkou, že některé zprávy mají desítky či stovky tisíc sdílení. Nevědomky tak pomáhají tvůrcům dezinformací, aby si vydělali pořádný balík peněz.
Podobné kauzy globálního dosahu jsou totiž pro tvůrce dezinformací hotový zlatý důl. Využívají strachu a paniky lidí, aby je nasměrovali na své webové stránky. Díky tomu následně profitují ze zobrazované reklamy, a to i v řádu milionů dolarů.