Článek
Nová změna se dotkla především relevance, přesněji souvislosti výsledku hledání se zadaným dotazem. Ať už se jedná o krátké, nebo víceslovné dotazy, nové vyhledávání na Seznamu výrazně zvyšuje relevanci.
Přednosti nového fulltextového vyhledávání si můžeme ukázat na jednoduchém příkladu. Pokud jste se například dříve chtěli dozvědět něco o Peru, třetím největším státu jihoamerického kontinentu, a do vyhledávače jste zadali slovo “Peru“, ve výsledcích se objevily krom odkazů na nejrůznější cestovní kanceláře také nabídky na psací pera.
V nové verzi vyhledávání je však tomu jinak. Pokud nyní zadáte do vyhledávače výraz “Peru“, získáte mnohem přesnější výsledky hledání. Změna výsledku hledání na dvouslovné dotazy je pak vidět třeba na příkladu slov „Milada Horáková“. Zatímco stará verze hledání nabídla několik základních škol se jménem Milady Horákové v názvu, v nové verzi hledání jsou odkazy přímo na osobnost Milady Horákové.
„Algoritmy pro výpočet relevance bylo nutné zcela přepracovat, protože nebyly kompatibilní s novým způsobem vyhodnocování relevance“, vysvětluje produktový manažer fulltextu Štěpán Škrob. „Rozdíl mezi starou a novou verzí je asi jako mezi parním strojem a spalovacím motorem. Oba dělají ve výsledku totéž, ale každý jiným způsobem.“
Fulltextové hledání v rámci českého internetu je jednou z klíčových služeb Seznamu. V jeho databázi je přes 350 miliónů českých stránek a během jediného dne zpracovává až 17 miliónů uživatelských dotazů. Ve špičce uživatelé na Seznamu vyhledávají až 300 dotazů za sekundu. Podobně velké vylepšení fulltextového vyhledávání proběhlo v roce 2007.