Hlavní obsah

Jak budou fungovat internetová tržiště? Země EU chystají nová pravidla

Brusel

Členské země EU se dohodly na podobě nových pravidel pro digitální platformy, která v dubnu navrhla Evropská komise. Na tiskové konferenci to uvedla Margarete Schramböcková, ministryně pro digitální a hospodářské záležitosti předsednického Rakouska. Česká ministryně průmyslu a obchodu Marta Nováková ale, společně se zástupci některých dalších zemí, upozornila na možné dopady regulací na menší firmy.

Foto: Novinky

Klávesnice

Článek

Dohoda mezi státy totiž znamená jen začátek vyjednávání s Evropským parlamentem o konečné podobě pravidel letos v dubnu navržených Evropskou komisí. Tato pravidla poprvé řeší vztahy mezi on-line zprostředkovateli a firmami, které využívají jejich systémů.

"Zajišťujeme, že internetové platformy napříč EU budou fungovat průhledně a předpověditelným způsobem. Nová pravidla jsou důležitým krokem k dokončení unijního jednotného trhu," uvedla Schramböcková.

Vztahy mezi malými a středními firmami

Pravidla se týkají například vztahů mezi malými a středními firmami, které k prodeji svých výrobků používají různá internetová tržiště. Nyní by měli on-line provozovatelé mimo jiné jasným a pro podnikatelské subjekty srozumitelným způsobem informovat o svých provozních podmínkách a přesně vysvětlit, proč se případně rozhodli s někým spolupráci ukončit. Zřídit by také měli interní systém řešení stížností a stanovit nezávislé a kvalifikované mediátory k usnadnění mimosoudních řešení případných sporů.

Podle české ministryně Novákové měla k návrhu připomínky řada především menších zemí jako je Česko, v nichž funguje mnoho menších domácích internetových firem, které poskytují podobné služby. "U nás ta přímá závislost na těch největších globálních hráčích není taková, abychom ji považovali za absolutně nutnou pro tvrdou regulaci," podotkla ministryně. Podobný názor jako Praha podle ní měla řada dalších "digitálně přívětivých" zemí jako je Finsko, Švédsko, Dánsko či Irsko.

Dodatečné náklady pro stát

Každá regulace podle ní znamená pro firmy i stát dodatečné náklady. A spotřebitelé by podle Novákové neměli být nuceni k závislosti jen na několika celosvětových internetových hráčích. "Měli bychom se snažit naopak o motivaci, aby vznikaly malé platformy, které by těm velkým, všeobjímacím mohly trochu konkurovat," podotkla.

Česká ministryně si osobně myslí, že smysluplná regulace digitálních internetových platforem je velmi komplikovaná. "Je zapotřebí vytvořit jiný přístup, hledat motivaci k jejich využití a podpoře všech, aby měli stejný přístup," poznamenala. Podstatu návrhů naopak podle ní už některé země do svých vlastních národních pravidel přijaly, učinila to například Francie.

Související témata:

Výběr článků

Načítám