Článek
„Rozevírají se nůžky mezi nadsazenými inzerovanými parametry kvality služeb, které mají za účel ovlivnit koncové uživatele ohledně jejich rozhodnutí uzavřít smlouvy, a reálně dosažitelným výkonem nabízeného připojení,“ stojí v monitorovací zprávě ČTÚ.
Pracovníci úřadu upozornili, že při kontrolním měření vykazovalo 16 procent přípojek velkou odchylku od deklarované rychlosti. V 36 procentech případů se ukázalo, že dokonce přípojky u zákazníků nejsou schopné uváděné maximální rychlosti dosáhnout. Důvodem je snižování šířky pásma nebo velká vzdálenost od ústředny.
Nejrychlejší LTE internet měl v červnu T-Mobile
Přesné stanovení parametrů
„Proto ČTÚ považuje za nezbytné závazně stanovit definice parametrů kvality služby a odchylek od skutečného výkonu služby tak, aby poskytovatelé nemohli nadále lákat koncové uživatele na nereálnou kvalitu připojení,“ konstatovali zástupci úřadu.
Koncoví uživatelé by podle nich měli mít pro své rozhodování o výběru poskytovatele připojení k dispozici relevantnější a přehlednější informace.
„ČTÚ na základě uvedených skutečností tedy v měsíci červnu přistoupil k zahájení veřejné konzultace k návrhu změny všeobecného oprávnění č. VOS/ 1/07.2005-9, kterým se stanoví podmínky k poskytování služeb elektronických komunikací. V jejím rámci by byly závazným způsobem stanoveny definice základních kvalitativních parametrů služby připojení k síti internet a vztahy mezi těmito parametry,“ uvádí monitorovací zpráva.
V odlehlých částech Keni šíří internet balony
Maximální i minimální rychlost
Ve smlouvách – a tedy i v nabídkách – by tak do budoucna měla být definovaná maximální, běžně dostupná, a minimální rychlost připojení. „Maximální rychlost nesmí být menší než hodnota inzerované rychlosti. Běžně dostupná rychlost musí odpovídat alespoň 60 % hodnoty inzerované rychlosti. Minimální rychlost musí odpovídat alespoň 30 % hodnoty inzerované rychlosti,“ uvedli pracovníci úřadu.
Zdůraznili přitom, že v případě mobilních sítí se jedná o definice odhadované maximální a inzerované rychlosti, kde jsou „velké odchylky definovány jako poklesy výkonu služby přístupu k internetu pod 25 % hodnoty rychlosti inzerované“.
V České republice nabízí přístup k internetu prostřednictvím pevných sítí 2055 operátorů a skrze mobilní sítě 205 poskytovatelů. Dalších 144 společností nabízí připojení oběma zmiňovanými způsoby.