Článek
V něm se firmy jako Facebook, Google či Twitter loni zavázaly odhalovat a likvidovat falešné účty či zajistit na svých platformách transparentnost politických kampaní. EK konstatovala, že firmy přistoupily aktivně k likvidaci účtů šířících propagandu či dezinformace. Rovněž zpřísnily pravidla pro zadávání reklamy a lépe rozlišují, které stránky jsou spojeny s politickou činností.
Rezervy naproti tomu spatřuje komise například v poskytování dat nezávislým ověřovatelům, k němuž se firmy zatím dostatečně nemají.
Dezinformace jsou velký byznys, tvůrci falešných zpráv si přijdou na miliardy
„Automaticky šířená propaganda a dezinformace stále ve značné míře přetrvávají a je potřeba dál pracovat na všech oblastech kodexu,“ uvedli ve společném prohlášení eurokomisaři Věra Jourová, Mariya Gabrielová a Julian King, do jejichž působností potírání dezinformací a propagandy spadá.
Brusel orgány členských států či nevládní organizace už několik let varují před pokusy šířit prostřednictvím sociálních sítí dezinformace, jejichž cílem může být ovlivnění postojů občanů EU zvláště v období před volbami. Podle některých závěrů má část zaznamenaných pokusů původ v Rusku.
Pravidla pro transparentnost činnosti internetových firem
Účelem kodexu bylo přimět významné digitální společnosti, aby se dobrovolně podílely na postupu proti dezinformačním kampaním bez nutnosti vytvářet právně závazná pravidla. Firmy tvrdí, že v této oblasti dělají dost. Například Facebook oznámil, že jen za letošní první čtvrtletí smazal bezprecedentně více než dvě miliardy falešných účtů. Není však jasné, kolik se jich vztahovalo k EU.
Budoucí komise vedená Ursulou von der Leyenovou bez ohledu na dobrovolné snahy počítá s tím, že do konce příštího roku předloží celounijní pravidla pro transparentnost činnosti internetových firem a odhalování dezinformací. Znalci problematiky se shodují, že schválení normy bude předcházet dlouhá debata a může zabrat celé pětileté funkční období EK, která by měla do úřadu nastoupit v prosinci.