Článek
Pojmy virtuální a rozšířená realita jsou velmi často zaměňovány, přitom ale obě technologie pracují na odlišných principech.
Brýle pro virtuální realitu se snaží uživatele vtáhnout do simulovaného světa a jeho smysly zcela odříznout od skutečného světa. Oči tak zpravidla zcela zakrývá displej a na uších jsou umístěna sluchátka, která jsou velmi často součástí celého systému.
Systémy rozšířené reality většinou vypadají jako obyčejné brýle, přes které může uživatel vidět vše, co se děje okolo něho. Speciální displeje nebo kamery pak jen dokreslují virtuální předměty do skutečného prostoru. Vlastně tedy propojují virtuální svět s tím skutečným.
Virtuální helmy vedou
V obchodech zatím mají navrch brýle určené pro virtuální realitu. Ty nejlevnější se dají pořídit už za pár stokorun a jsou určeny pro použití s chytrými telefony.
Pokročilejší modely jsou určeny především pro hráče, výrobci nicméně chystají také helmy, které budou určeny také na práci.
Na univerzálním pracovním prostředí pro virtuální realitu pracuje například i společnost Microsoft, bude nedílnou součástí operačního systému Windows. Právě díky němu by se měly monitory odsunout na druhou kolej, díky helmě bude uživatel schopen pracovat nejen s omezenou obrazovkou před sebou, ale v celé virtuální kanceláři.
Vývoj v oblasti virtuální reality hodně pokročil. Díky nim dokážeme zprostředkovat 360stupňový herní zážitek, poznávat neznámé oblasti, bojovat s fobiemi či například lépe vzdělávat zdravotnický personál – operace si jednoduše vyzkouší nanečisto ve virtuálním prostředí.
To je patrně i hlavní důvod, proč prodeje zařízení pro virtuální realitu neustále rostou a analytici předpovídají tomuto odvětví zářnou budoucnost. Příjmy v této oblasti trhu se v loňském roce počítaly na stovky miliónů dolarů.
Horská dráha do obýváku
Virtuální realita neslouží pouze ke hraní her. Díky této technologii je možné procházet z pohodlí obývacího pokoje nejzajímavější památky světa, ale klidně se i projet na horské dráze. Turecký výrobce DOF Robotics letos posunul možnosti virtuální reality ještě o úroveň výše, a to díky zařízení Hurricane VR 360.
Jde v podstatě o simulační zařízení, které v člověku dokáže evokovat stejný pocit, jako když jede na horské dráze. Na očích má totiž nasazené virtuální brýle, které promítají obraz ze skutečné jízdy. A sedačka s lidmi se pak pohybuje přesně tak, jak se naklání kabina vozu ve virtuálním světě.
V praxi je pocit z jízdy neskutečně věrný. Někteří návštěvníci výstaviště, kteří se rozhodli atrakci vyzkoušet, po pár minutách slézali ze sedačky celí zelení.
Proti tradiční horské dráze má tato novinka zásadní přednost – zabírá podstatně méně místa. Potřebuje prostor o velikosti 5 x 7 metrů. Na výšku má přístroj přitom méně než 3,5 metru.
Přestože si většinou budou novinku pořizovat nejrůznější herny a zábavní podniky, bez problémů by se vešla i do pražského bytu ve staré zástavbě. Nejznámější světové horské dráhy si je tedy možné projet klidně i z pohodlí obývacího pokoje.
Microsoft HoloLens 2: na práci i legraci
Navzdory tomu, že celá řada konkurentů vidí budoucnost v systému virtuální reality, Microsoft sází na tu rozšířenou. Novinka zvaná HoloLens 2 vychází tedy ze stejného konceptu jako první generace. Výrobce však řadu důležitých věcí změnil.
Brýle jsou například celkově kompaktnější a pohodlnější na nošení. Je to dáno především tím, že konstrukce je nyní vyrobena z karbonu, který je lehčí, a přitom pevnější.
Přední část modelu je průhledná jako opravdové brýle. Když je má uživatel na sobě, vidí skutečné objekty před sebou. V rohu u každého oka se však ukrývá speciální kamera, která dokáže promítat obraz na hledí v reálném čase. V praxi to pak vypadá tak, jako by skutečně byl před vámi vytvořen virtuální předmět. Vše se ale odehrává pouze v náhlavní sadě.
HoloLens přitom nemá najít uplatnění pouze u her, ale také u celé řady aplikací. Už nyní je k dispozici například program Skype. U něj se volající zobrazí na virtuálním displeji před vámi, a je jedno, jestli zrovna cestujete hromadnou dopravou, nebo sedíte doma na gauči. Nabídka aplikací by se měla postupem času rozrůstat.
Dvojku pohání mobilní čipset Snapdragon 850, který se často objevuje také v prémiových telefonech. Zařízení by tak mělo být výkonnější než první generace, která sázela na čip Intel Atom. Zorné pole brýlí je navíc větší, díky čemuž toho uživatel uvidí víc.
- Klady: systém dovede propojit realistu s virtuálním světěm
- Zápory: vyšší cena
- Cena: 79 000 Kč
PanoBoard: nejlevnější na trhu
Aktuálně nejlevnějším headsetem pro provoz virtuální reality je řešení od společnosti PanoBoard. Pořídit se dá už za méně než 150 korun. Uživatel si však brýle musí složit sám, dodávají se totiž v rozloženém stavu.
V podstatě jde o jakýsi držák chytrého telefonu, který se z předem vyřezaného kartonu jednoduše složí. Právě s mobilem se pak toto zařízení promění v plnohodnotný virtuální systém, stačí jej v podstatě zasunout do útrob složených brýlí.
Většina současných chytrých telefonů totiž dokáže svůj displej v režimu na šířku rozdělit na dvě samostatné obrazovky. Pomocí speciálních přehrávačů a her pak každá z nich zobrazuje pro každé oko jiný obraz, čímž vzniká dojem prostorového vidění – virtuální reality.
Kromě chytrého telefonu kartónové brýle potřebují už jen speciální čočky. Ty jsou však součástí balení, takže uživatele nečekají žádné další investice. Virtuální vjem ale není tak dokonalý, jako u pokročilejších modelů.
- Klady: nejlevnější řešení
- Zápory: s dražšími headsety se nemůže srovnávat
- Cena: 130 Kč
Samsung Galaxy Gear VR: rozumí si s mobily
Výhradně pro chytré telefony od společnosti Samsung je určena helma Galaxy Gear VR. Právě vložený smartphone se totiž stará o zobrazení virtuální reality. Sama o sobě helma není funkční.
Na rozdíl od kartónových brýlí je pokročilý model od jihokorejského elektronického gigantu daleko pohodlnější. Části, které se dotýkají obličeje, jsou měkčené. Pomocí speciálního pásku na suchý zip je pak možné připevnit brýle tak, aby držely pevně na svém místě.
K brýlím je dodáván také speciální bezdrátový ovladač, který díky ergonomickému tvarování skvěle padne do ruky. Ovládat hry i videa je tak o poznání jednodušší než u obyčejných headsetů z kartonu.
Prostředí virtuální reality je pro chytré telefony výkonnostně poměrně náročné. Právě kvůli tomu jsou mezi podporovanými smartphony pouze top modely od společnosti Samsung. S levnějšími chytrými telefony tedy helma nefunguje.
- Klady: příjemná ergonomie
- Zápory: kompatibilní jen s výkonnými smartphony od Samsungu
- Cena: 3800 Kč
Sony PlayStation VR: pro televizní konzole
Headset PlayStation VR není na trhu žádnou novinkou, ale díky příznivé cenovce si pozornost rozhodně zaslouží. Tento model ukrývá 5,7palcový OLED displej, který pro každé oko zobrazuje jiný obraz. Právě díky tomu a dalším senzorům, které jsou schopny monitorovat pohyb uživatele, pak headset dokáže navodit dojem virtuální reality.
Každé oko zobrazí obraz o velikosti 960 x 1080 pixelů. Díky tomu by všechny scény ve hrách i při sledování filmů měly být krásně jemné a ostré.
Už nyní je k dispozici velké množství her, které jsou určeny výhradně pro virtuální realitu od Sony. Helmu lze navíc použít i u tradičních titulů, kdy se při hraní bude před hráčem jednoduše zobrazovat velká obrazovka. Díky tomu není nutné zapínat televizor.
Hráč tituly ovládá prostřednictvím klasického ovladače DualShock, případně pomocí pohybových ovladačů PlayStation Move.
PlayStation VR je nicméně kompatibilní pouze s herními konzolemi od Sony čtvrté generace, na starších a konkurenčních systémech neběží. Hráči, kteří nedají dopustit na hraní na PC a konzolemi opovrhují, se tak musí poohlédnout po jiných modelech.
- Klady: poměr cena/výkon
- Zápory: spolupracuje pouze s PlayStationy
- Cena: 7000 Kč
Valve Index: zacíleno na hráče
Klasické monitory chce odsunout na druhou kolej herní gigant Valve. Společnost, která stojí za platformou Steam, totiž představila nové brýle Index. Ty lákají na virtuální realitu, poslouží přitom především hráčům.
Parametry brýlí Index jsou špičkové. Trojrozměrný vjem vytvářejí dva displeje – jeden pro každé oko, přičemž rozlišení jedné obrazovky je 1440 x 1600 obrazových bodů. Zajímavé je také to, že obrazovky nabídnou obnovovací frekvenci až 144 Hz, díky čemuž by měl být výsledný obraz krásně plynulý.
Headset může na první pohled připomínat lyžařské brýle, které však mají neprůhledné hledí. Proti modelu pro lyžaře je ale novinka daleko masivnější, a navíc má vepředu hned dvě kamery. Ty slouží ke snímání prostoru okolo hráče. Jsou v podstatě schopné obraz zvenku promítnout přímo do virtuálního světa uvnitř.
O sledování pohybu samotné helmy se starají základní stanice s technologií SteamVR Tracking 2.0, která by měla být přesnější než u konkurenčních řešení. Stanice jsou pochopitelně součástí základní sady, stejně jako dva bezdrátové ovladače, které obsahují tlačítka i dotykové senzory.
Záležet si dal výrobce i na kvalitě zvuku. U každého ucha je tak malý směrový reproduktor s frekvenčním rozsahem 20 – 24 000 Hz. Pokud uživatelé raději upřednostní sluchátka, mohou je připojit prostřednictvím konektoru jack 3,5 mm, nebo bezdrátového standardu Bluetooth.
- Klady: špičkové parametry, jeden z nejlepších modelů na trhu
- Zápory: v Česku se zatím neprodává
- Cena: 28 000 Kč
Může se vám hodit na Zboží.cz: