Článek
Před koupí GPS navigace je nutné si ujasnit, jaký typ nám bude nejlépe vyhovovat. Vedle přenosných přístrojů, které se jednoduše se stojánkem díky přísavce přilepí na čelní sklo vozu, existují také vestavěné modely.
Vestavěné navigace mají řadu výhod. Zpravidla se ovládají pohodlně pomocí tlačítek na volantu a mají větší displeje a lepší příjem signálu, protože jejich anténa je vyvedena mimo kabinu vozu.
Daní za tyto přednosti je vysoká pořizovací cena, která je více než desetkrát vyšší ve srovnání s přenosnými navigacemi. Ty se dají pořídit za cenu od tří do 12 tisíc korun, zatímco za vestavěné přístroje zájemci zaplatí od 40 do 100 tisíc Kč.
Rychlejší cesta bez čekání
Prakticky každá navigace už ve dnešní době dokáže naplánovat trasu podle určitých kritérií jako nejkratší nebo nejrychlejší trasu či cestu po neplacených úsecích. Samozřejmostí je výpočet přibližné doby jízdy a přesné vzdálenosti.
Pokročilejší navigace ale navíc dokážou pomocí technologie RDS-TMC přijímat informace o aktuální dopravní situaci, případně si je stáhnout z internetu prostřednictvím připojeného mobilu. Díky tomu dokážou rozpoznat dopravní uzavírku nebo velkou kolonu a vymyslet co nejlepší objížďku. Navigace tedy nemusí sloužit pouze k naplánování trasy do neznámých končin, ale i jako pomocník, který nám na známých cestách ušetří čas.
Hlavním problémem navigací jsou neaktuální mapy. Výrobci je aktualizují zpravidla jen čtyřikrát do roka, tak, jak je sami berou od kartografů. Proto data nemusí být vždy aktuální a například na nové silnici může navigace ukazovat, že auto jede po poli.
Řešením může být také používání on-line navigace v mobilu. Ta zpravidla žádné aktualizace nepotřebuje, protože si aktuální mapy vždy stahuje přímo z iternetu.
Garmin NüviCam LM: hlídá při jízdě řidiče
GPS navigace Garmin NüviCam LM je v Česku k dostání pouhý měsíc. Tato novinka patří do prémiové třídy, čemuž koneckonců napovídá i cenovka pohybující se okolo deseti tisíc korun. Přístroj disponuje 6,1 dotykovým displejem, na kterém je možné v základu prohlížet mapové podklady 45 evropských států.
Největší vylepšení však nalezneme na zadní straně navigace – zabudovanou HD kameru. Ta dokáže pořídit automaticky videozáznam dění na silnici před vozidlem a v případě nárazu jej automaticky uloží na vloženou paměťovou kartu.
Díky zabudované kameře navigace od Garminu navíc řidiče varuje, pokud se příliš přiblíží k vozidlu jedoucímu před ním, nebo dokonce i v případě, že opustí svůj jízdní pruh. V podstatě tak hlídá řidiče a snaží se minimalizovat riziko nehody.
Samozřejmostí je možnost propojit Garmin NüviCam LM s chytrým telefonem a využívat ji ve voze jako bezdrátové handsfree. Z připojeného mobilu je navíc navigace schopna získat informace o zácpách a dopravních nehodách a podle toho upravit trasu cesty.
- Klady: pokročilé funkce
- Zápory: vysoká cena
- Cena: 9800 Kč
Mio Spirit 4900u: cena hraje prim
Jednou z nejlevnějších navigací na trhu je aktuálně Mio Spirit 4900u. Pořídit ji je v tuzemských obchodech možné už za méně než tři tisíce korun. I přes nízkou cenovku se ale přístroj pochlubí řadou pokročilých funkcí.
Parkovací asistent například automaticky zobrazuje seznam parkovacích míst v blízkosti cíle. Zajímavá je také funkce Find My Car (najdi moje auto). Díky ní si přístroj zapamatuje místo, kde řidič zaparkoval. Pokud si pak vezme navigaci s sebou, dovede ho v případě potřeby zpět k vozidlu.
Samozřejmostí jsou i běžné funkce, jako je výpočet nejrychlejší nebo nejekonomičtější trasy. Nechybí ani režim pro chodce. Mio Spirit 4900u se ovládá pomocí 4,3palcového dotykového displeje a nabízí mapy 44 evropských zemí.
- Klady: nízká cena
- Zápory: lacině působící plastová konstrukce
- Cena: 2900 Kč
TomTom Rider 400: cílí na motorkáře
Navigace TomTom Rider 400 zaujme už na první pohled svou robustní konstrukcí. Přístroj by měl bez problémů přežít i méně šetrné zacházení a drobné pády. Navíc mu v hledání cíle nezabrání ani voda, přesněji tedy déšť.
V autě poslední zmiňovanou přednost nejspíše neoceníte, ale při jízdě na motorce to je jiná. A právě na jednostopá vozidla přístroj od společnosti TomTom cílí. Není to přitom pouze zvýšená odolnost, která přijde motorkářům vhod.
Zatímco u většiny navigací to standardně není možné, 4,3palcový dotykový displej je možné ovládat i v rukavicích. Model TomTom Rider 400 je navíc vybaven bezdrátovou technologií bluetooth, díky čemuž dokáže hlasové povely přenášet bezdrátově do kompatibilního handsfree v helmě. To však není součástí balení.
- Klady: balení obsahuje montážní set pro motocykly
- Zápory: grafické prostředí navigace působí zastarale
- Cena: 9700 Kč
Asus ZenFone 2: navigovat umějí i mobily
Navigovat na cestách dokážou také chytré mobilní telefony, které mají zabudovaný GPS čip. To je případ drtivé většiny chytrých telefonů. Používat je u nich možné bezplatné i placené navigace. Koneckonců například zmiňovaný TomTom své mapové podklady pro chytré telefony nabízí.
Smartphony mají zpravidla větší displej, což může být při navigování výhoda. Například testovaný Asus ZenFone 2 disponuje úhlopříčkou 5,5 palce a rozlišením 1920 x 1080 obrazových bodů. Na druhou stranu mobily se během navigace velmi rychle vybíjejí a při příchozím hovoru se z displeje plánovaná trasa ztratí.
Je ale pravda, že chytré telefony je možné využít i pro další činnosti. O ZenFonu 2 to platí dvojnásob – výkonu má totiž na rozdávání. Pracovní tempo udává čtyřjádrový procesor Intel Atom Quad-Core Z3580 při frekvenci 2,33 GHz a k dispozici jsou 4 GB operační paměti. Novinku společnosti Asus pohání operační systém Android.
- Klady: velký displej, slušný výkon
- Zápory: při navigaci se rychle vybíjí baterie
- Cena: 9000 Kč
Může se vám hodit na službě Zboží.cz: