Hlavní obsah

Co všechno v dnešní době umí integrovaná grafická karta

Novinky, Marek Schäferling

Průvodní jev zmenšování počítačů spočívá v integraci většiny řídících čipů do jediného celku. Síťové karty, zvukové karty, grafické karty, to vše se postupně přesunuje na základní desky počítačů. Mezi lidmi však stále přetrvává názor, že integrované je špatné, nebo aspoň druhořadé. Že to tak nemusí být si ukážeme v dnešním článku.

Foto: mas, Novinky

IGP: Integrované grafické jádro

Článek

Za časů Windows 95 neměly základní desky integrované síťové karty. Tehdy také neměly mnohé desky ani integrovaný řadič USB. Podobně na tom byly i zvukové karty a grafická jádra. Dnes naopak dostanete v počítači většinu komponent integrovaných na základní desce.

Za časů Windows 95 neměly základní desky integrované síťové karty. Tehdy také neměly mnohé desky ani integrovaný řadič USB. Podobně na tom byly i zvukové karty a grafická jádra. Dnes naopak dostanete v počítači většinu komponent integrovaných na základní desce.

Důvodem je především cena. Malý šváb přiletovaný na základní desku je mnohem levnější než separátní přídavná karta s vlastními napájecími obvody a tištěným spojem. Například zvukové karty dnes najdeme na všech základních deskách, navíc ve vícekanálovém provedení včetně digitálního výstupu. A většina z nás tyto zvukové kodeky spokojeně využívá.

Integrované grafické jádro

Grafická karta byla, je a bude v jiném postavení, než jaké mají zvukové karty. Na integrovaná grafická jádra (dále IGP – integrated graphic processor)  se pohlíží jako na méněcenná zařízení zpomalující počítač. Lidé je tiše trpí jen u notebooků, protože tam většinou není jiná volba. Do stolního počítače si mnohem častěji najde cestu samostatná grafická karta.

Grafická karta byla, je a bude v jiném postavení, než jaké mají zvukové karty. Na integrovaná grafická jádra (dále IGP – integrated graphic processor)  se pohlíží jako na méněcenná zařízení zpomalující počítač. Lidé je tiše trpí jen u notebooků, protože tam většinou není jiná volba. Do stolního počítače si mnohem častěji najde cestu samostatná grafická karta.

Pocit horší kvality u nás přetrvává z dob, kdy jsme řešili zobrazovací frekvenci monitoru i grafické karty pro námi používané rozlišení. Integrované čipy mívaly často i výrazně horší ostrost, horší barevné podání, o možnostech nastavení netřeba hovořit.

Foto: intel.com, Novinky

Největším výrobcem grafických čipů je Intel, ačkoliv zatím nikdy neprodal ani jednu diskrétní grafickou kartu. Integrovaná řešení však mají přesilu i nad produkty Nvidia a AMD/ATI.

Dnes se však situace hodně změnila. Základní desky vybavené IGP mohou nabídnout shodné vlastnosti s diskrétními grafickými kartami, ať už jde o výstup na několik monitorů, dekódování HD videa namísto procesoru nebo otáčení pracovní plochy na monitorech vybavených funkcí pivot.

Dnes se však situace hodně změnila. Základní desky vybavené IGP mohou nabídnout shodné vlastnosti s diskrétními grafickými kartami, ať už jde o výstup na několik monitorů, dekódování HD videa namísto procesoru nebo otáčení pracovní plochy na monitorech vybavených funkcí pivot.

Jediný velký rozdíl tu stále zůstává: počítačové hry a 3D. Přestože výkon IGP se neustále zvyšuje, na pořádnou grafickou kartu zasazenou do PCI-E slotu se mohou dívat jen zpovzdálí. Pro všechny ostatní, kteří hrám ve virtuálním světě neholdují, nebo kteří pro tyto chvíle používají herní konzole, tu máme otázku: Opravdu máme důvod nepoužívat integrované grafické karty?

Foto: mas, Novinky

Trend integrovaných grafických řešení směřuje ke sloučení procesoru a IGP do jednoho čipu. Projekt AMD s názvem Fusion by se mohl objevit v obchodech někdy kolem roku 2011.

Co budeme porovnávat

Na jednom stolním počítači proti sobě postavíme IGP společnosti Intel, již starší model X3100 a grafickou kartu AMD Radeon HD 4670. Radeon je mnohem novější, pokročilejší a samozřejmě žravější. Nás zajímá, jestli se jeho konstrukční výhody zúročí nejen při střílení do polygonů, ale zda z nich vytěžíme výhody i při běžné práci.

Na jednom stolním počítači proti sobě postavíme IGP společnosti Intel, již starší model X3100 a grafickou kartu AMD Radeon HD 4670. Radeon je mnohem novější, pokročilejší a samozřejmě žravější. Nás zajímá, jestli se jeho konstrukční výhody zúročí nejen při střílení do polygonů, ale zda z nich vytěžíme výhody i při běžné práci.

Ale protože se „běžná práce“ velmi těžko měří, pomůžeme si několika vybranými testy s možností přesného opakování. Půjde o a) start operačního systému, b) start webového prohlížeče, c) sledování videa, d) transkódování DVD v programu DVD Shrink a konečně e) renderování scény v benchmarku Cinebench R10.

A) Start operačního systémuAMD Radeon [25s] x [27s] Intel X3100 Pomocí nástroje „Boot Timer“ jsem měřil opakovaně čas nutný k naběhnutí operačního systému. Rozdíl mezi IGP a grafickou kartou separátní není velký, ale je měřitelný. IGP využívá paměť RAM, čímž ji nejen zmenšuje, ale navíc i zvyšuje její vytížení. Celý systém je tak nepatrně pomalejší.
B) Start prohlížeče internetu AMD Radeon [670ms] x [630ms] Intel X3100 Pro měření posloužil nástroj „Application timer“, který pětkrát změřil dobu nutnou ke spuštění prohlížeče. Průmě tří středních hodnot je potom naměřený výsledek. Zde zaúřadovala funkce systému Windows zvaná „Prefetch“ a prohlížeč je spouštěn z paměti RAM. Nedivte se proto prosím velmi krátkým časům.
C) Přehrávání videa FullHD H.264 AMD Radeon [3%] x [57%] Intel X3100 Udávaná čísla znamenají zatížení procesoru při přehrávání videa. Starší X3100 nemá podporu pro  hardwarovou akceleraci kodeku H.264, proto vytěžuje procesor (dvoujádrové Core2 Duo, 3GHz) více než z poloviny. Pro zajímavost, grafická karta Radeon HD 4670 vykazovala při přehrávání vytížení jen 30 %. Novější IGP už akceleraci mají, a tak by dopadly pravděpodobně stejně jako separátní karta.
D) Transkódování DVD na jednovrstvé médium AMD Radeon [3:25] x [3:34] Intel X3100 Jde o velmi náročnou činnost na výkon procesoru, pamětí a pevného disku. Grafická karta je v tomto případě víceméně mimo hru, proto je výsledek velice podobný. Přesto tu jistý, i když minimální rozdíl, najdeme. Důvodem je opět sdílení paměti RAM, tak jak jsme rozepisovali v bodě A).
E) Cinebench R10 – body z test OpenGL AMD Radeon [6 069] x [1 480] Intel X3100 Tento test představuje práci v profesionálním nástroji Cinema4D a může sloužit jako referenční pro většinu aplikací využívajících OpenGL rozhraní. Tedy většina CAD systémů a modelovacích programů. Integrované jádro zcela propadá, není na takovou činnost stavěné.

Hodnocení výsledků

Pokud se na test díváme jako na závod, potom ve třech disciplínách jsou si karty rovny, ve dvou vyhrála grafická karta nad IGP. Z těchto dvou vítězství je jedno zapříčiněno volbou staršího čipu bez podpory hardwarové akcelerace videa H.264. V případě novějších čipů, hlavně jiných výrobců, by se však test vyvinul opět nerozhodně.

Pokud se na test díváme jako na závod, potom ve třech disciplínách jsou si karty rovny, ve dvou vyhrála grafická karta nad IGP. Z těchto dvou vítězství je jedno zapříčiněno volbou staršího čipu bez podpory hardwarové akcelerace videa H.264. V případě novějších čipů, hlavně jiných výrobců, by se však test vyvinul opět nerozhodně.

Pokud se na test díváme jako na závod, potom ve třech disciplínách jsou si karty rovny, ve dvou vyhrála grafická karta nad IGP. Z těchto dvou vítězství je jedno zapříčiněno volbou staršího čipu bez podpory hardwarové akcelerace videa H.264. V případě novějších čipů, hlavně jiných výrobců, by se však test vyvinul opět nerozhodně. Čísla by se dala shrnout následovně: Při běžné kancelářské práci není počítač se separátní grafickou kartou rychlejší než stejný stroj s integrovaným grafickým jádrem. Ačkoliv mohou integrovaná řešení občas klopýtnout při přehrávání multimediálního obsahu, zaskočí za ně procesor a uživatel stejně nic nepozná.

Pokud se na test díváme jako na závod, potom ve třech disciplínách jsou si karty rovny, ve dvou vyhrála grafická karta nad IGP. Z těchto dvou vítězství je jedno zapříčiněno volbou staršího čipu bez podpory hardwarové akcelerace videa H.264. V případě novějších čipů, hlavně jiných výrobců, by se však test vyvinul opět nerozhodně. Čísla by se dala shrnout následovně: Při běžné kancelářské práci není počítač se separátní grafickou kartou rychlejší než stejný stroj s integrovaným grafickým jádrem. Ačkoliv mohou integrovaná řešení občas klopýtnout při přehrávání multimediálního obsahu, zaskočí za ně procesor a uživatel stejně nic nepozná.

Samozřejmě jsou tu jisté výjimky, kdy IGP zaskočit za silnější řešení nemůže. Jsou jím HRY a práce v 3D. Na takovou činnost nejsou stavěné. Nicméně, pokud se spokojíte s integrovaným řešením, klesne spotřeba počítače a jeho pořizovací cena bude taktéž nižší. Teď, když už znáte fakta, je rozhodnutí jen na vás.

Související témata:

Výběr článků

Načítám