Článek
Společnost Becker můžete znát jako výrobce luxusních autorádií, ale zabývá se i výrobou navigací. Ty už nespadají do kategorie luxusní a cenu mají přijatelnou. Becker Z213 je navigace, která využívá softwaru a map iGO8, což je obvyklé i u dalších výrobců. Navigace iGO8 je velmi hojně rozšířena a mohlo by se zdát, že co přístroj, to stejné možnosti.
To je částečně pravda. Prostředí s použitím stejného softwaru nemůže být moc jiné, ale hodně záleží také na hardwarové, tedy pevné části celé navigace. Ta je v případě přístroje Becker Z213 poměrně povedená. U navigací nás zajímá velikost displeje, rychlost odezvy dotykového ovládání, velikost celého zařízení, osazení konektorů a také příslušenství, které balení nabízí. Navigaci bez uchycení do auta bychom totiž asi neupotřebili.
Větší 4,3palcový displej potěší
V pěkné krabičce skoro krychlového tvaru najdeme navigaci i příslušenství. Jeho součástí je manuál v češtině, DVD, nabíječka do auta, USB propojovací kabel s počítačem a držák do auta. Navigace je černá s tmavě stříbrným lemem. Černé části jsou pogumované, což musíme pochválit. Na povrchu tak nejsou vidět otisky. Navigace má rozměry 126x82x18 milimetrů. Šířka 18 milimetrů se v dnešní době může zdát větší, ale není to rozhodně na škodu. Váha je 172 gramů.
Rámeček okolo 4,3palcového dotykového displeje je centimetr široký. V jeho levém dolním rohu je červené tlačítko pro vrácení do menu přístroje. Displej je zapuštěn v krytu asi o dva milimetry, což zabraňuje jeho poškrábání při položení. Dotyková technologie je použita odporová, tedy reagující na tlak. Rozlišení TFT panelu výrobce neudává, rastr ovšem nejjemnější není. Mohlo by se jednat o rozlišení 640x360. Počet zobrazitelných barev je 16,7 miliónu.
Téměř polovina zadní strany je perforovaná. Uprostřed perforace je vidět kontaktní zlatá část pro spojení s držákem do auta. Nad ní je úchyt pro držák. Celá pravá strana děrování pak skrývá reproduktor. Na vrchní části stříbrného lemu je tlačítko pro uspání navigace, které je při občasném používání lepší, než spodní absolutní vypnutí (On/Off). Ve spodní části na boku najdeme také konektor miniUSB, 3,5mm audio a slot pro paměťovou microSD kartu.
Nabíjení není nejrychlejší, vybíjení ano
U výčtu konektorů zjišťujeme, že k nabíjení slouží pouze miniUSB. Nabíjet je možné při použití v autě po připojení do cigaretové zdířky, nebo po zapojení přes USB k počítači. Baterie v navigaci sama o sobě vydrží jen velmi krátkou dobu. Při velké svítivosti displeje ve dne si navigování při plném nabití užijeme maximálně hodinu. Nabíjení přes počítač pak trvá minimálně šest až osm hodin. Při spuštění filmu ve formátu .avi se baterie vybije za přibližně 45 minut, hudbu můžeme poslouchat dvě až tři hodiny, přičemž baterii nejvíc vybíjí rozsvícený displej.
V interní 4GB paměti jsou nahrány mapy 41 evropských zemí spolu s minimálně dvěma navigačními hlasy pro každý jazyk, včetně češtiny. Velkou výtku bych měl právě k hlasům. Samy o sobě jsou v pořádku a příjemné, jenže při jejich reprodukci dochází k ostrému sykání vždy na začátku a na konci hlasového povelu. Při vyšší hlasitosti přibližně od poloviny stupnice je to pak velmi nepříjemné, ale potichu toho zase moc neslyšíme.
Výborné mapové zobrazení
Velkým pozitivem je naopak zpracování map. Detail mapy při navigování je přehledný a například v Praze se průsvitně zobrazují i budovy, kolem kterých jedete. Výborný je pak třetí náhled na mapu od úplného detailu, kde vidíme podrobnou síť celého menšího města či čtvrti v Praze. Nastavení pro zobrazení restaurací, pump a dalších je mnoho. Nastavení cesty a její vyhledání je rychlé, vlastní úprava dle potřeby možná. Dá se nastavit, zda jedeme autem, náklaďákem či jdeme pěšky.
Softwarových funkcí je v ohledu navigace opravdu hodně, a přesto je vše intuitivní a nijak složité. Navíc v menu najdeme i záložku pro další funkce, kde najdeme přehrávač filmů a hudby. Soubory můžeme nahrát po propojení s počítačem buď do vnitřní paměti, kde je ještě 1GB volného místa, nebo můžeme připojit paměťovou microSD kartu. Přehrávání filmů je poměrně užitečná funkce, pokud zrovna nepotřebujeme navigovat. Pro hudbu ovšem příliš uplatnění není, k tomu lépe poslouží autorádio, mp3 přehrávač nebo přímo mobilní telefon.
Navigace i jako handsfree
Velmi dobrou funkcí je spojení přes Bluetooth s mobilním telefonem. Z navigace se tak rychle stane handsfree. To funguje jak pro hovory, tak pro sms. Navigace dokáže sms přijmout a zobrazit. Přímo vypsaná podpora mobilních telefonů nikde není, takže nelze zaručit fungování se všemi zařízeními. Spojení fungovalo s Nokií X3-02 a C6-00.
K úplné informovanosti bych ještě uvedl, že navigace používá procesor o frekvenci 533MHz. Možná je také aktualizace map po nainstalování softwaru z DVD a zaregistrování se na stránkách výrobce. V mapách je také možné si zvolit zobrazení 3D (v základu) a do paměti si zadat známé uzavírky a objížďky. Uloženy v paměti nám pak zůstávají i cíle našich předchozích cest.
Hodnocení a závěr
V dnešním testu jsme si představili hlasovou navigaci Becker Z213 Traffic Europe. Jedná se o navigaci s velmi pěkným a kvalitním zpracováním za cenu okolo 4400 korun. Zařízení používá software iGO8, který najdeme i v navigacích jiných výrobců. Dotykové reakce displeje jsou rychlé a programové vybavení je velmi slušné.
Mimo samotného navigování máme možnost přehrávání filmů či hudby, nebo využití jako handsfree. Instalovány jsou mapy 41 států celé Evropy. Jsou přehledné a jejich zobrazení je výborné. Horší jsou ale hlasové povely, kterých je někdy až moc a hlavně nepříjemně sykají vždy na začátku a na konci. Výdrž baterie je poměrně malá a nabíjení, zvláště přes počítač, trvá hodně dlouho.
Becker Z213 je dobrá navigace s přehledným velkým displejem, a pokud výrobce vyřeší hlavní zmiňovaný nedostatek hlasové navigace, bude se ihned jednat o mnohem zajímavější produkt.