Hlavní obsah

Remaster System Shock 2 nabídne lepší grafiku, plynulejší animace a podporu ovladačů

6:17
6:17

Poslechněte si tento článek

Nový remaster legendárního druhého dílu série System Shock je po šesti letech čekání konečně tady. Videohry System Shock 2: 25th Anniversary Remaster by se měli hráči dočkat 26. června. Tvůrci slibují samozřejmě skvělou vizuální stránku hry, podporu gamepadu a módů s možností implementovat komunitou vytvořené mise při spuštění, původní příběh a herní mechanismy, které jsou dnes základem žánru FPS a RPG.

Trailer ke hře System Shock 2: 25th Anniversary RemasterVideo: archiv tvůrců

Článek

Původní videohra vyšla jako akční survival RPG v roce 1999 a navrhl ji vývojář Ken Levine. Nejprve se mělo jednat o samostatný titul, ale tvůrci jeho příběh během produkce změnili na pokračování prvního dílu System Shock z roku 1994.

System Shock 2 měl vliv na pozdější herní design, zejména na střílečky z pohledu první osoby, a kritici ji považovali za hru, která daleko předběhla svou dobu.

Remaster byl původně odhalen už před šesti lety a prvního dílu v novém grafickém kabátku se fanoušci dočkali v roce 2023. Dlouhé čekaní mělo ale podle tvůrců svůj důvod, vzhledem k neúplnosti zdrojového kódu a rozsáhlosti celého titulu.

Foto: archiv tvůrců

Na remaster hry System Shock 2 fanoušci čekali skoro šest let.

„Herní engine, který System Shock 2 používá, je rozsáhlý a složitý. Původně byl navržen pro PC z konce 90. let s myší a klávesnicí a byl použit pouze pro tři hry. Proto bylo přenesení hry na PlayStation dlouhým a náročným procesem, a to jak z hlediska kódování, tak z hlediska rozhraní,“ vysvětlil na blogu PlayStationu Lexi Mayfield, vývojář studia Nightdive, které remaster vytváří.

„Přestože hra zůstává klasikou, kód a grafika potřebovaly značně přepracovat. Dark Engine, vyvinutý společností Looking Glass Studios pro System Shock 2 a hry Thief, poskytoval funkce, jež předběhly svou dobu. Pro naplnění naší vize bylo ale nutné vše pečlivě překódovat, aby byly zachovány všechny aspekty hry, které jsou pro hráče důležité. Náš tým pracoval velmi tvrdě po dlouhou dobu, aby tohoto cíle dosáhl,“ dodal.

Foto: archiv tvůrců

Podle samotných vývojářů je herní engine, který System Shock 2 používá, rozsáhlý a složitý. Kvůli tomu trvalo vytvoření remasteru tak dlouho.

Původní hororový příběh s RPG prvky

Příběh se odehrává na palubě hvězdné lodi v roce 2114. Hráči se ujmou role vojáka snažícího se zastavit propuknutí genetické infekce devastující celou loď a musí bojovat proti zlé umělé inteligenci jménem SHODAN. Hlavní hrdina se postupně setkává s přízračnými zjeveními a získává speciální zvukové záznamy, díky kterým je vyprávěn děj titulu.

Na začátku hry si uživatelé zvolí povolání v některé z poboček fiktivní vojenské organizace – Sjednoceného národního nominátu. Každé odvětví služby dává hráčům sadu počátečních bonusů složených z určitých dovedností. Ty však mohou následně libovolně rozvíjet podle své vlastní volby.

Například mariňák začíná s bonusy ke zbraním, důstojník námořnictva má dovednosti v opravách a hackingu, agent OSA získává počáteční sadu psionických schopností (tyto schopnosti aplikují principy techniky na studium paranormálních jevů, jako je mimosmyslové vnímání, telepatie a psychokineze).

Foto: archiv tvůrců

Hráči se ujmou role vojáka snažícího se zastavit propuknutí genetické infekce a musí bojovat proti nejrůznějším stvořením, včetně zlé umělé inteligenci jménem SHODAN.

Stejně jako v celé sérii je hratelnost spojením žánru akční RPG a survival hororu z pohledu první osoby. Videohra tedy obsahuje role-playing prvky, ve kterých si hráč může rozvíjet schopnosti a vlastnosti, jako je právě hacking a psionické schopnosti.

Hlavní hrdina tedy používá k poražení nepřátel speciální schopnosti, zbraně pro boj z blízka, pistole, brokovnice nebo mimozemské zbraně. Hráči si mohou vylepšovat své dovednosti pomocí kybermódů, které dostávají jako odměnu za splnění úkolů (například prohledávání lodi).

Funkce výzkumu v této střílečce také hraje velkou roli. Když se ve hře objeví nové předměty, může je hráč sbírat. A to včetně orgánů nepřátel.

V kombinaci s chemikáliemi nalezenými ve skladištích může hráč nepřátele zkoumat a zlepšovat pak svou vybavenost proti jednotlivým obludám.

Foto: archiv tvůrců

Hlavní hrdina používá k poražení nepřátel nejrůznější schopnosti, střelné a mimozemské zbraně. Všechny je možné postupně vylepšovat.

Plynulejší výkon, lepší animace a podpora ovladačů

Výroční remaster by měl obsahovat kompletní příběh a všechny herní mechaniky. Navíc se hráči mohou těšit na vylepšenou grafiku, podporu pokročilých shaderů (programy, které zařizují lepší vizuální stránku hry, včetně vykreslení stínů, odlesků na hladině vody a textur jednotlivých povrchů) a lepší animace.

K plynulejšímu výkonu, zejména na moderních displejích, by měly přispívat také 3D transformace akcelerované GPU a podpora vysoké obnovovací frekvence, píše web TechRadar.

Foto: archiv tvůrců

Titul by měl podporovat pokročilé shadery.

Ačkoliv videohra byla původně dělaná exkluzivně pro PC, nyní se objeví i na konzolích a vůbec poprvé se dočká podpory ovladačů. Akce, jako je naklánění se za roh, rychlá výměna předmětů, nastavení zbraní a psychických schopností, by měly být jednodušší.

„Pokud jste hráli FPS hry s ovladačem, budete se při hraní System Shock 2 cítit jako doma. Navíc jsme různé akce pro ovladače zjednodušili,“ potvrdil Mayfield.

Novinka v podobě rychlého panelu a kontextové nabídky by navíc měla urychlit čas, který hráči musí trávit přehrabáváním se v obsazených inventářích.

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster tedy vyjde 26. června 2025 pro PlayStation 4 a 5, Xbox Series X/S a PC. Fanoušci si mohou titul předobjednat už nyní za 29 euro (724 Kč). V rámci toho dostanou speciální bonusy.

Série her System Shock

System Shock je sci-fi série videoher původně vytvořená společností Looking Glass Technologies. Skládá se z her System Shock, System Shock 2 a 2023 System Shock Remaku. Ohlášen už byl i třetí hlavní díl System Shock 3.

Hry nepřekonaly prodejní očekávání, ale staly se kultovní klasikou a inspirovaly řadu her, jako je BioShock, Deus Ex a Prey.

Série zůstala neaktivní, dokud Nightdive Studios, herní vývojář, který se věnuje opětovnému vydávání klasických videoher, nezískal v roce 2012 práva na znovuvydání obou her.

Foto: archiv tvůrců

System Shock 2: 25th Anniversary Remaster by měl nabídnout množnost hraní na konzolích a vůbec poprvé se dočká podpory ovladačů.

Související témata:

Výběr článků

Načítám